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De VDP mode-registers
Onbekend, 00-00-00


    
CBCDXDe VDP mode-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   0 ¡   0 ¡   0   ¡   DG  ¡  IE0  ¡  IE1	¡   M5  ¡   M4  ¡   M3  ¡ ----- ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   1 ¡   1 ¡ ----- ¡ blank ¡  IE2  ¡   M1	¡   M2  ¡   0   ¡  size ¡	MAG  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   9 ¡   8 ¡ mouse ¡  LCRS ¡   TP  ¡  CBD	¡  VRS1 ¡  VRS0 ¡  SPD  ¡	B/W  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  10 ¡   9 ¡   LN  ¡   0   ¡  SYM1 ¡  SYM0 ¡   IL  ¡  E/O  ¡  NTSC ¡	DCD  ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

DG	= digitize mode
IE0	= vertical retrace interrupt enable
IE1	= horizontal retrace interrupt enable
IE2	= light pen or mouse interrupt enable
MAG	= magnify of sprite patterns: 0=*1, 1=*2
SIZE	= size of sprites: 0=8*8, 1=16*16
BLANK	= enable (1) or disable (0) display
B/W	= black and white mode, 32 gradations composite video output
SPD	= sprite disable mode
M1-M5	= define mode (zie tabel)
MOUSE	= mouse or light pen mode: 0/1= light pen/mouse interface
LCRS	= light pen registration/coincidence registration select:
	  0/1= coincidence/light pen
TP	= transparent mode: 0/1= pallette code 0 becomes/not transparent
CBD	= colorbus direction: 0/1= output/input
VRS0/1	= Video-RAM select
SYM0/1	= synchronisation mode
IL	= interlace mode: 0= non-interlace,1= interlace
	  and generate complete interlace timing
E/O	= even/odd: 0= normal display, 1=even/odd screen alternative display
NTSC	= NTSC or PAL mode select: 0/1= NTSC(60Hz) / PAL(50Hz)
DCD	= dot clock direction: 0/1= dot clock input/output mode

Å----\----\----\----\----\---------------ã	  Å-------\-----------------ã
¡ M5 ¡ M4 ¡ M3 ¡ M2 ¡ M1 ¡ SCREEN	      ¡	  ¡  VRS  ¡		 ¡
-----------------------------------------¢	  ----\---¢	RAM	 ¡
¡  0 ¡	0 ¡  0 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 1      ¡	  ¡ 1 ¡ 0 ¡		 ¡
-----------------------------------------¢	  --------------------------¢
¡  0 ¡	0 ¡  0 ¡  0 ¡  1 ¡ SCREEN 0 (40) ¡	  ¡ 0 ¡ 0 ¡      1x16Kb	 ¡
-----------------------------------------¢	  --------------------------¢
¡  0 ¡	0 ¡  0 ¡  1 ¡  0 ¡ SCREEN 3      ¡	  ¡ 0 ¡ 1 ¡      4x16Kb	 ¡
-----------------------------------------¢	  --------------------------¢
¡  0 ¡	0 ¡  1 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 2      ¡	  ¡ 1 ¡ 0 ¡      1x64Kb	 ¡
-----------------------------------------¢	  --------------------------¢
¡  0 ¡	1 ¡  0 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 4      ¡	  ¡ 1 ¡ 1 ¡ 64Kb high speed ¡
-----------------------------------------¢	  ---_---_-----------------
¡  0 ¡	1 ¡  0 ¡  0 ¡  1 ¡ SCREEN 0 (80) ¡
-----------------------------------------¢	  Å-------\------------------ã
¡  0 ¡	1 ¡  1 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 5      ¡	  ¡  SYM  ¡		  ¡
-----------------------------------------¢	  ----\---¢ application mode ¡
¡  1 ¡	0 ¡  0 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 6      ¡	  ¡ 0 ¡ 1 ¡		  ¡
-----------------------------------------¢	  ---------------------------¢
¡  1 ¡	0 ¡  0 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 7      ¡	  ¡ 0 ¡ 0 ¡     internal	  ¡
-----------------------------------------¢	  ---------------------------¢
¡  1 ¡	1 ¡  1 ¡  0 ¡  0 ¡ SCREEN 8      ¡	  ¡ 0 ¡ 1 ¡      mixing	  ¡
----_----_----_----_----_---------------	  ---------------------------¢
					  ¡ 1 ¡ 0 ¡ ext video or dig ¡
Å-----\-----\----------\--------------------ã ---------------------------¢
¡ CBD ¡  DG ¡ colorbus ¡	  application	¡ ¡ 1 ¡ 1 ¡	none	  ¡
--------------------------------------------¢ ---_---_------------------
¡  0  ¡  0  ¡  output  ¡ external encoder & ¡
¡     ¡     ¡	      ¡	external pallette ¡
--------------------------------------------¢
¡  1  ¡  0  ¡  input   ¡	    mouse	¡
--------------------------------------------¢
¡  0  ¡  1  ¡  input!  ¡	  digitizing	¡
--------------------------------------------¢
¡  1  ¡  1  ¡  input   ¡	  digitizing	¡
-----_-----_----------_--------------------












CBCDXDe VDP adres-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   2 ¡   2 ¡   0   ¡  A16  ¡  A15  ¡  A14	¡  A13  ¡  A12  ¡  A11  ¡	A10  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   3 ¡   3 ¡  B13  ¡  B12  ¡  B11  ¡  B10	¡   B9  ¡   B8  ¡   B7  ¡	 B6  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  11 ¡  10 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡  B16  ¡  B15  ¡	B14  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   4 ¡   4 ¡   0   ¡   0   ¡  C16  ¡  C15	¡  C14  ¡  C13  ¡  C12  ¡	C11  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   5 ¡   5 ¡  D14  ¡  D13  ¡  D12  ¡  D11	¡  D10  ¡   D9  ¡   D8  ¡	 D7  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  12 ¡  11 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡  D16  ¡	D15  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   6 ¡   6 ¡   0   ¡   0   ¡  E16  ¡  E15	¡  E14  ¡  E13  ¡  E12  ¡	E11  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  15 ¡  14 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡  F16  ¡  F15  ¡	F14  ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

A16-A10 = name table (SCHERM-TABEL) bar/1024 (zie *)
B16-B6	= color table (KLEUR-TABEL) bar/64
C16-C11 = pattern-generator table (MATRIX-TABEL)/2048
D16-D7	= sprite attribute table (TRANSPARANT-TABEL)/128
E16-E11 = sprite pattern generator table (SPRITES-TABEL)/2048
F16-F14 = Video RAM acces bar

* SCREEN 0(80): A16-A12 = name table address/1024. A11 has
no meaning and A10 = offset/1024 for second 1024 bytes of screen.


CBCDXDe VDP tekstcontrole-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   7 ¡   7 ¡  TC3  ¡  TC2  ¡  TC1  ¡  TC0	¡  BCD3 ¡  BCD2 ¡  BCD1 ¡	BCD0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  13 ¡  12 ¡   C3  ¡   C2  ¡   C1  ¡   C0	¡  BC3  ¡  BC2  ¡  BC1  ¡	BC0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  14 ¡  13 ¡  ON3  ¡  ON2  ¡  0N1  ¡  ON0	¡  OF3  ¡  OF2  ¡  OF1  ¡	OF0  ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

TC3-TC0   = text color
BCD3-BCD0 = back drop color
C3-C0	  = text color		  \
BC3-BC0   = back color		   \ CUSCREEN 0(80)Cu
ON3-ON0   = blink period/5 sec ON	   /
OF3-OF0   = blink period/5 sec OFF   /


CBCDXPointers en controle-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  16 ¡  15 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡  RS3  ¡  RS2  ¡  RS1  ¡	RS0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  17 ¡  16 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   C3  ¡   C2  ¡   C1  ¡	 C0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  18 ¡  17 ¡   0   ¡   0   ¡  RS5  ¡  RS4	¡  RS3  ¡  RS2  ¡  RS1  ¡	RS0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  19 ¡  18 ¡  ŽV3  ¡  ŽV2  ¡  ŽV1  ¡  ŽV0	¡  ŽH3  ¡  ŽH2  ¡  ŽH1  ¡	ŽH0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  20 ¡  19 ¡  IL7  ¡  IL6  ¡  IL5  ¡  IL4	¡  IL3  ¡  IL2  ¡  IL1  ¡	IL0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  21 ¡  20 ¡   0   ¡   0   ¡  CBX5 ¡  CBX4 ¡  CBX3 ¡  CBX2 ¡  CBX1 ¡	CBX0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  22 ¡  21 ¡   0   ¡   0   ¡  CBY5 ¡  CBY4 ¡  CBY3 ¡  CBY2 ¡  CBY1 ¡	CBY0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  23 ¡  22 ¡   0   ¡   0   ¡  CBZ5 ¡  CBZ4 ¡  CBZ3 ¡  CBZ2 ¡  CBZ1 ¡	CBZ0 ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

RS3-RS0   = register-number of status-register
C3-C0	  = relative palette address
RS5-RS0   = register-number of control-register
ŽV3-ŽV0   = vertical display adjust value
ŽH3-ŽH0   = horizontal display adjust value
IL7-IL0   = vertical line number of line interrupt
CBX5-CBX0 = color burst value of phase 0
CBY5-CBY0 = color burst value of phase 1/3
CBZ5-CBZ0 = color burst value of phase 2/3

CBCDXDe VDP programma-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  33 ¡  32 ¡  SX7  ¡  SX6  ¡  SX5  ¡  SX4	¡  SX3  ¡  SX2  ¡  SX1  ¡	SX0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  34 ¡  33 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   0   ¡	SX8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  35 ¡  34 ¡  SY7  ¡  SY6  ¡  SY5  ¡  SY4	¡  SY3  ¡  SY2  ¡  SY1  ¡	SY0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  36 ¡  35 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   0   ¡	SY8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  37 ¡  36 ¡  DX7  ¡  DX6  ¡  DX5  ¡  DX4	¡  DX3  ¡  DX2  ¡  DX1  ¡	DX0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  38 ¡  37 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   0   ¡	DX8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  39 ¡  38 ¡  DY7  ¡  DY6  ¡  DY5  ¡  DY4	¡  DY3  ¡  DY2  ¡  DY1  ¡	DY0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  40 ¡  39 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   0   ¡	DY8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  41 ¡  40 ¡  NX7  ¡  NX6  ¡  NX5  ¡  NX4	¡  NX3  ¡  NX2  ¡  NX1  ¡	NX0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  42 ¡  41 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡  NX9  ¡	NX8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  43 ¡  42 ¡  NY7  ¡  NY6  ¡  NY5  ¡  NY4	¡  NY3  ¡  NY2  ¡  NY1  ¡	NY0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  44 ¡  43 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡  NY9  ¡	NY8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  45 ¡  44 ¡  CH3  ¡  CH2  ¡  CH1  ¡  CH0	¡  CL3  ¡  CL2  ¡  CL1  ¡	CL0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  46 ¡  45 ¡   0   ¡  MXC  ¡  MXD  ¡  MXS	¡  DIR  ¡  DIR  ¡ EQ OR ¡	MAJ  ¡
¡     ¡     ¡	   ¡	  ¡	 ¡	¡   Y   ¡   X   ¡  NEQ  ¡	MIN  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  47 ¡  46 ¡  CM3  ¡  CM2  ¡  CM1  ¡  CM0	¡  LO3  ¡  LO2  ¡  LO1  ¡	LO0  ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

SX8-SX0   = source X coordinate
SY9-SY0   = source Y coordinate
DX8-DX0   = destination X coordinate
DY9-DY0   = destination Y coordinate
NX9-NX0   = number of X dots
NY9-NY0   = number of Y dots
CH3-CH0   = \ CUcolorcode of color-register writeCu
CL3-CL0   = /
MAJ/MIN   = 0 -> X ax is major direction
	    1 -> Y ax is major direction
EQ OR NEQ = equal or not equal detect (1=NEQ)
DIR X	  = direction of X coordinate
DIR Y	  = direction of Y coordinate
MXS	  = source becomes external memory
MXD	  = destination becomes external memory
MXC	  = CPU-access becomes external memory
CM3-CM0   = command
LO3-LO0   = logical operation

NB: deze registers zijn WRITE ONLY

VDP-commando's

Å----------\---------\---------------\------\--------------ã
¡ MNEMONIC ¡ CM3-CM0 ¡   direction   ¡ unit ¡  operation   ¡
-----------------------------------------------------------¢
¡   HMMC   ¡   1111  ¡  CPU to VRAM  ¡ byte ¡    perform   ¡
¡   HMCM   ¡   1110  ¡  VRAM to CPU  ¡ byte ¡       a      ¡
¡   HMMM   ¡   1101  ¡ VRAM to VRAM  ¡ byte ¡  high speed  ¡
¡   HMMV   ¡   1100  ¡  VDP to VRAM  ¡ byte ¡     move     ¡
¡	   ¡	    ¡		  ¡	¡	      ¡
¡   LMMC   ¡   1011  ¡  CPU to VRAM  ¡  dot ¡    perform   ¡
¡   LMCM   ¡   1010  ¡  VRAM to CPU  ¡  dot ¡       a      ¡
¡   LMMM   ¡   1001  ¡ VRAM to VRAM  ¡  dot ¡    logical   ¡
¡   LMMV   ¡   1000  ¡  VDP to VRAM  ¡  dot ¡     move     ¡
¡	   ¡	    ¡		  ¡	¡	      ¡
¡   LINE   ¡   0111  ¡  VDP to VRAM  ¡  dot ¡     line     ¡
¡   SRCH   ¡   0110  ¡  VRAM to VDP  ¡  dot ¡    search    ¡
¡   PSET   ¡   0101  ¡  VDP to VRAM  ¡  dot ¡     pset     ¡
¡   PINT   ¡   0100  ¡  VRAM to VDP  ¡  dot ¡    point     ¡
¡	   ¡	    ¡		  ¡	¡	      ¡
¡   NOP    ¡   rest  ¡	   -	  ¡   -	¡ no operation ¡
----------_---------_---------------_------_--------------





Logical operations

Å----------\---------\---------------------------------------ã
¡ MNEMONIC ¡ LO3-LO0 ¡		 operation	        ¡
-------------------------------------------------------------¢
¡    IMP   ¡  0000   ¡ SC         ->DC  Å-------------------ã¡
¡    AND   ¡  0001   ¡ SC AND DC  ->DC  ¡ SC = source color ¡¡
¡	   ¡	    ¡		     ¡ DC = destination  ¡¡
¡    OR    ¡  0010   ¡ SC OR  DC  ->DC  ¡	   color        ¡¡
¡    EOR   ¡  0011   ¡ SC XOR DC  ->DC  -------------------¡
¡    NOT   ¡  0100   ¡ SC         ->DC		        ¡
¡	   ¡	    ¡				        ¡
¡   TIMP   ¡  1000   ¡ IF SC=0 AND TP=0 THEN DC->DC ELSE IMP ¡
¡   TAND   ¡  1001   ¡ IF SC=0 AND TP=0 THEN DC->DC ELSE AND ¡
¡    TOR   ¡  1010   ¡ IF SC=0 AND TP=0 THEN DC->DC ELSE OR  ¡
¡   TEOR   ¡  1011   ¡ IF SC=0 AND TP=0 THEN DC->ELSE EOR    ¡
¡   TNOT   ¡  1100   ¡ IF SC=0 AND TP=0 THEN DC->ELSE NOT    ¡
¡	   ¡	    ¡				        ¡
¡     -    ¡  rest   ¡ ilegal			        ¡
----------_---------_---------------------------------------

CBCDXDe VDP status-registersCbCdY

Å-----\-----\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------\-------ã
¡ VDP ¡ reg ¡ bit 7 ¡ bit 6 ¡ bit 5 ¡ bit 4 ¡ bit 3 ¡ bit 2 ¡ bit 1 ¡ bit 0 ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡   8 ¡   0 ¡   F   ¡   SD  ¡   C	 ¡   S4	¡   S3  ¡   S2  ¡   S1  ¡	 S0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -1 ¡   1 ¡   FL  ¡  LPS  ¡   I4  ¡   I3	¡   I2  ¡   I1  ¡   I0  ¡	 FH  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -2 ¡   2 ¡   TR  ¡   VR  ¡   HR  ¡   BD	¡   0   ¡   0   ¡  E/O  ¡	 CE  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -3 ¡   3 ¡   X7  ¡   X6  ¡   X5  ¡   X4	¡   X3  ¡   X2  ¡   X1  ¡	 X0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -4 ¡   4 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   X9  ¡	 X9  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -5 ¡   5 ¡   Y7  ¡   Y6  ¡   Y5  ¡   Y4	¡   Y3  ¡   Y2  ¡   Y1  ¡	 Y0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -6 ¡   6 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡   Y9  ¡	 Y8  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -7 ¡   7 ¡   C7  ¡   C6  ¡   C5  ¡   C4	¡   C3  ¡   C2  ¡   C1  ¡	 C0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -8 ¡   8 ¡  BX7  ¡  BX6  ¡  BX5  ¡  BX4	¡  BX3  ¡  BX2  ¡  BX1  ¡	BX0  ¡
----------------------------------------------------------------------------¢
¡  -9 ¡   9 ¡   0   ¡   0   ¡   0	 ¡   0	¡   0   ¡   0   ¡  BX9  ¡	BX8  ¡
-----_-----_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------_-------

F	= interrupt flag of vertical retrace. This flag will be reset
	  by the SR0 read operation
SD	= 5CSthCs/9CSthCs sprite delected flag
C	= sprite coincidence flag
S4-S0	= 5CSthCs/9CSthCs sprite number
FL	= interrupt flag of light pen or mouse switch status
CDS	= light pen switch status or status flag of the second
	  mouse switch
FH	= interrupt flag horizontal retrace FL, LPS and FH will
	  be reset by the SR1 read operation
HR	= horizontal retrace timing
VR	= vertical retrace timing
CE	= command executing status (0=ready)
BD	= border detect
E/O	= even or odd field status
I4-I0	= LSI version number
TR	= transfer ready (data transfer with CPU)
X9-X0	= X-coordinate	     \  sprite coincidence location
Y9-Y0	= Y-coordinate	      > or light pen coordinate or
BX9-BY0 = border X-coordinate  /  mouse coordinates.
C7-C0	= color code of color register read

NB: deze registers zijn READ ONLY

    

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