MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

Overzicht van VDP registers
Arsoft, 01-09-94


    
                   *** De MSX2 ViDeo-Processor ***

 Alle VDP registers op een rijtje met daaronder de betekenis.


 VDP()  reg |  7  |  6  |  5   |  4   | 3    |  2   |  1   |  0
 -----------+-----+-----+------+------+------+------+------+--------
     0   0  |  0  | DG  | IE0  | IE1  | M5   | M4   | M3   |  D
     1   1  |  0  | BLK | IE2  | M1   | M2   | 0    | SZ   | MAG
     2   2  |  0  | A16 | A15  | A14  | A13  | A12  | A11  | A10
     3   3  | B13 | B12 | B11  | B10  | B9   | B8   | B7   | B6
     4   4  |  0  |  0  | C16  | C15  | C14  | C13  | C12  | C11
     5   5  | D14 | D13 | D12  | D11  | D10  | D9   | D8   | D7
     6   6  |  0  |  0  | E16  | E15  | E14  | E13  | E12  | E11
     7   7  | TC3 | TC2 | TC1  | TC0  | BDC3 | BDC2 | BDC1 | BDC0
     9   8  | MSE | LCS | TP   | CBD  | VRS1 | VRS0 | SPD  | B/W
    10   9  | LN  |  0  | SYM1 | SYM0 | IL   | E/O  | NTSC | DCD
    11   10 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   | B16  | B15  | B14
    12   11 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   | D16  | D15
    13   12 | C3  | C2  | C1   | C0   | BC3  | BC2  | BC1  | BC0
    14   13 | ON3 | ON2 | ON1  | ON0  | OF3  | OF2  | OF1  | OF0
    15   14 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   | F16  | F15  | F14
    16   15 |  0  |  0  |  0   |  0   | RS3  | RS2  | RS1  | RS0
    17   16 |  0  |  0  |  0   |  0   | C3   | C2   | C1   | C0
    18   17 | S/I |  0  | RC5  | RC4  | RC3  | RC2  | RC1  | RC0
    19   18 | dV3 | dV2 | dV1  | dV0  | dH3  | dH2  | dH1  | dH0
    20   19 | IL7 | IL6 | IL5  | IL4  | IL3  | IL2  | IL1  | IL0
    21   20 |  0  |  0  | CBX5 | CBX4 | CBX3 | CBX2 | CBX1 | CBX0
    22   21 |  0  |  0  | CBY5 | CBY4 | CBY3 | CBY2 | CBY1 | CBY0
    23   22 |  0  |  0  | CBZ5 | CBZ4 | CBZ3 | CBZ2 | CBZ1 | CBZ0
    24   23 | LS7 | LS6 | LS5  | LS4  | LS3  | LS2  | LS1  | LS0
    32   33 | SX7 | SX6 | SX5  | SX4  | SX3  | SX2  |  SX1 | SX0
    33   34 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |   0  | SX8
    34   35 | SY7 | SY6 | SY5  | SY4  | SY3  | SY2  |  SY1 | SY0
    35   36 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |  SY9 | SY8
    36   37 | DX7 | DX6 | DX5  | DX4  | DX3  | DX2  |  DX1 | DX0
    37   38 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |   0  | DX8
    38   39 | DY7 | DY6 | DY5  | DY4  | DY3  | DY2  |  DY1 | DY0
    39   40 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |  DY9 | DY8
    40   41 | NX7 | NX6 | NX5  | NX4  | NX3  | NX2  |  NX1 | NX0
    41   42 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |  NX9 | NX8
    42   43 | NY7 | NY6 | NY5  | NY4  | NY3  | NY2  |  NY1 | NY0
    43   44 |  0  |  0  |  0   |  0   |  0   |  0   |  NY9 | NY8
    44   45 |  C7 |  C6 |  C5  | C4   | C3   | C2   |  C1  | C0
    45   46 |  0  |  0  |  0   |  0   | DIRY | DIRX | (N)EQ| MAJ/MIN
    46   47 | CM3 | CM2 | CM1  | CM0  | LO3  | LO2  |  LO1 | LO0 

 - Status registers

    VDP() reg |  7  |  6  |  5  |  4  |  3  |  2  |  1  | 0
  ------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----
      8    0  |  F  | SD  |  C  | S4  | S3  | S2  | S1  | S0   *)
     -1    1  | FL  | LPS | I4  | I3  | I2  | I1  | I0  | FH
     -2    2  | TR  | VR  | HR  | BD  |  0  |  0  | E/O | CE
     -3    3  | X7  | X6  | X5  | X4  | X3  | X2  | X1  | X0
     -4    4  |  0  |  0  |  0  |  0  |  0  |  0  | X9  | X8
     -5    5  | Y7  | Y6  | Y5  | Y4  | Y3  | Y2  | Y1  | Y0
     -6    6  |  0  |  0  |  0  |  0  |  0  |  0  | Y9  | Y8
     -7    7  | C7  | C6  | C5  | C4  | C3  | C2  | C1  | C0
     -8    8  | BX7 | BX6 | BX5 | BX4 | BX3 | BX2 | BX1 | BX0
     -9    9  |  0  |  0  |  0  |  0  |  0  | 0   | BX9 | BX8

 Betekenis:
 -----------
 A16/A10 - Scherminfo Tabel
 B16/B6  - Kleur Tabel
 BC3/0   - Back Color
 BCD3/0  - Back Drop Color
 BD      - Border Detected
 BLK     - Enable/Disable Display
           Het scherm aan of uit zetten
 BX9/0   - Border X-coordinaat van spritebotsing
 C       - Botsing tussen sprites gedetecteerd (1=botsing)
 C       - kleur register
 C16/C11 - Matrix Tabel
 C3/0    - Color
 C3/0    - Color code
 C7/0    - Kleurencode gelezen kleurregister
 CBD     - Color Bus Direction
           0=Output(normaal), 1=Input(Digitaliseren)
 CBX5/0  - Color Burst value of phase 0
 CBY5/0  - Color Burst value of phase 1/3
 CBZ5/0  - Color Burst valeu of phase 2/3
 CE      - Command Executing status (0=klaar)
 CM      - commando
 D       - External VDP-input
 D16/D7  - Spriteinfo Tabel
 DCD     - Dot Clock Direction
 DG      - Digitize
           0=Normaal, 1=Digitaliseer mode
 dH3/0   - delta Horizontal adjust
 dV3/0   - delta Vertical adjust
 DX      - destination X-coordinaat
 DY      - destination Y-coordinaat
 E16/E11 - Sprite patroon Tabel
 E/O     - Even/Odd Display
 E/O     - Even or Odd field status (0=even, 1=oneven pagina afgebeeld)
 F       - Vertical Retrace Interrupt
           Bij een interrupt wordt hier gekeken of het van de VDP kwam
           (0=Nee, 1=Ja) zoniet dan wordt naar de NMI-routine gesprongen
 F16/F14 - Video RAM access
 FH      - Horizontal Retrace Interrupt
 FL      - Muis of lichtpen schakelaar status
 HR      - Horizontal Retrace timing
 I4/0    - Videochip LSI-nummer (Identicatie 1-V9938 2-V9958)
 IE0     - Vertical Retrace Interrupt Enable
 IE1     - Horizontal Retrace Interrupt Enable
 IE2     - Light pen/mouse Interrupt Enable
 IL      - Interlace mode (uitleg over interlace volgt later)
 IL7/0   - vertical line number of Line Interrupt
 LCS     - Light pen/coincidence select (1=light pen)
 LO      - logische operatie
 LPS     - Tweede muis of lichtpen schakelaar status
 LS7/0   - horizontal line start Video RAM
 M5/1    - M5 M4 M3 M2 M1 Screen
            0  0  0  0  0    1
            0  0  0  0  1    0 ( 40 koloms)
            0  0  0  1  0    3
            0  0  1  0  0    2
            0  1  0  0  0    4
            0  1  0  0  1    0 ( 80 koloms)
            0  1  1  0  0    5
            1  0  0  0  0    6
            1  0  1  0  0    7
            1  1  1  0  0    8
           Screen 10,11 en 12 zijn verbouwde screen 8. 
 MAG     - Magnify Sprites
           0=Normaal, 1=2* zo groot
 MSE     - Light pen/mous (1=mouse)
 NTSC    - TV mode select(0=NTSC (Japan), 1=PAL (Europa))
           De interne interrupt is in europa 50 Hz, door NTSC nul te
           maken, wordt het beeldscherm 60 * per seconde naar het
           beeldscherm gestuurd, ook zal de muziek anders gaan klinken
           (PLAY). De z80 processor wordt niet sneller, zoals onterecht
           een keer is geschreven in een blad!
 NX      - number X-dots
 NY      - number Y-dots
 OF3/0   - Blink Off(1/5 seconde)
 ON3/0   - Blink On (1/5 seconde)
 RC5/0   - Register nummer van Controlregister
           Hier kan een register nummer worden opgeslagen:
           Met indirecte toegangs poort (#0007)+3 kan er naar het
           register geschreven worden dat RC5/0 aanwijst, als er
           geschreven is wordt aan de hand van S/I wel of niet opgehoogd
           Dit is handig om achter elkaar een aantal registers van
           waarde te veranderen.
 RS3/0   - Register nummer van Statusregister
 S4/0    - Nummer van de vijfde cq. negende sprite
 S/I     - 0=Automatisch ophogen van RC5/0, 1=Niet ophogen
 SD      - Vijfde cq. negende sprite gedetecteerd (1=teveel sprites)
 SPD     - Sprite Disable (Sprites: 0=normaal, 1=geen sprites op scherm)
 SYM1/0  - Synchronisation mode (Voor digitaliseren en mixen)
           SYM1 SYM0 mode
            0    0 Intern
            0    1 Mix
            1    0 Extern (Digitize)
            1    1 none
 SX      - source X-coordinaat    
 SY      - source Y-coordinaat
 SZ      - Sprite Size
           0=8*8 Sprites, 1=16*16 Sprites
 TC3/0   - Text Color
 TP      - Transparant mode
           0=Kleur 0 is transparant, 1=Kleur 0 niet transparant
 TR      - Transfer met CPU data ready
 VR      - Vertical Retrace timing
 VRS1/0  - Video RAM Select
            VRS1 VRS0  KB
              0    0  1*16
              0    1  4*16
              1    0  1*64
              1    1  64 High speed
 X9/0    - X-coordinaat spritebotsing, muis of lichtpen
 Y9/0    - Y-coordinaat spritebotsing, muis of lichtpen


    

Index

Vorige

Volgende