Konami geschiedenis (2) Genic Clubguide, 00-00-00 VERVOLG VAN ONZE KONAMI FEATURE: K O N A M I G E S C H I E D E N I S ======================================= (Nvdr. Dit is het tweede deel van het artikel. Deel 1 vindt u in het menu.) SCC Toch bleef Konami haar activiteiten uitbreiden. Bij de introduktie van MSX2 was Konami niet zo blij dat Ascii en MicroSoft besloten hadden de door Yamaha ontwikkelde MSX-Audio geluidsstandaard, optioneel aan de MSX2 standaard toe te voegem en niet als standaard. Dit resulteerde dat de hardware leveranciers de MSX2 machines (vanwege de prijs) alleen met PSG uitbrachten. Konami was van mening dat de videomogelijkheden van MSX altijd prima waren geweest, maar het geluid was toch wel bijzonder achterhaald. Dit is dan ook de reden geweest waarom Konami Yamaha de opdracht gaf een soundchip te ontwikkelen die de PSG moest ondersteunen. Konami zou het alleenrecht krijgen. Het is dus niet zo dat Konami de soundchip zelf zou hebben ontwikkeld, zoals diverse bladen in het verleden hebben verteld. De soundchip kreeg van Konami de naam SCC met zich mee, wat staat voor Sound Chip Cartridge. (Op de achterkant van de dozen waarin SCC ROMs verpakt waren staat Costum Sound Chip, waar iedereen Sound Costum Chip van maakte. Dit is dus onjuist. - red.) De SCC chip was goedkoop te fabriceren en makkelijk bij een MegaROM in te zetten. Konami had al weer een revolutie gezet, en de Konami spellen waren nu nog iets unieker geworden. De SCC was een 5 kanaals soundchip die wat mogelijkheden betreft achterliep ten opzichte van MSX-Audio, maar het geluid was veel beter geschikt voor achtergrondmuziek bij spellen. Het was overigens vrijwel niet mogelijk om goede geluidseffecten of drums met de SCC te produceren, Konami gebruikte daar dan ook de 3 kanaals PSG voor; wat in combinatie een zeer goed effect gaf. Vreemd is wel dat Konami de SCC 'aan de man bracht' met de mededeling dat het een achtstemmige chip zou zijn. Men telde de al in de MSX aanwezige 3 stemmen bij de 5 stemmen van de SCC op; vreemd. Het eerste spel dat Konami met SCC uitbracht was het baseball spel Pennant Race, dat in Europa nooit uitgebracht is geweest (er zijn wel door particulieren een aantal exemplaren naar Nederland gehaald. Omdat de titel op het titelscherm in Japanse Kana-tekens stond, is het spel hier bekend onder de namen Pennantlers of Baseball 2 - red.) Pennant Race was een bijzonder leuk spel en werd mede dankzij de SCC een grote verkoophit. Vlak daarna bracht Konami het revolutionaire vervolg op Nemesis uit; Nemesis II, dat in Japan onder de naam Gradius II werd uitgebracht. Nemesis II werd ook door Konami of Europe verkocht in Europa en werd een groot succes. In Japan bracht men als klap op de vuurpijl ook nog een RPG uit met een speciale SCC; een 16 kanaals SCC in een losse cartridge bij het spel Snatcher, dat de best verkochte Konami in Japan is. Na de introductie van SCC kwam de ene nieuwe Konami na de andere uit. F1-Spirit, Parodius, King's valley II (in Japan uitgebracht onder de naam Pyramid Power), maar ook enkele kleinere spellen als Q-bert en het universele cheat- programma Game Master. Het programma Game Master maakte het mogelijk om bij een aantal Konami's te kunnen cheaten. Game Master ondersteunde echter alleen de oudere spellen, voor het MegaRom tijdperk. En MSX2 spellen werden vrijwel niet ondersteund, omdat de programmeer structuur van de MSX2 Konami's nogal verschilde ten opzichte van de MSX1 spellen. In 1988 bracht Konami een Game Master II uit met S-RAM (!), die met vrijwel elk spel overweg kon. Game Master II heet in Japan '10 in One Cartridge' en indien u de cartridge in een Europese computer stopt start deze op met 'Game Master II' als titelbeeld. Game Master II was dus ook bedoeld om uitgegeven te worden in Europa. Konami of Europe besloot om dit toch niet te doen aangezien er in Europa nog maar drie (MSX2) titels uitgebracht waren die niet in combinatie met de oude Game Master werkten. Toch liep de verkoop van Konami software in Europa langzaam terug. Vooral omdat de Europese MSX computers voorzien waren van 128 kB of meer was het niet echt moeilijk om een MegaROM te kraken. En vooral dat kraken en copi‰ren heeft ervoor gezorgd dat Konami of Europe de indruk kreeg dat MSX niet meer zo erg leefde in Europa. De verkopen over heel Europa gerekend lagen nog lager dan in Japan. LICENTIES Na Sony had Konami eigenlijk geen nieuwe licentie- overeenkomsten getekend. Toch was Matsushita/Panasonic al enige tijd bezig om met bepaalde bedrijven als T&E soft, Bit2 en ook Konami licentie-overeenkomsten te tekenen zodat Panasonic onder de naam Panasoft 'eigen' software kon uitbrengen voor hun eigen MSX computers en hardware. In 1987 ging Konami toch een overeenkomst aan met Matsushita. Panasonic had zojuist een nieuw MSX modem uitgebracht, een Network Game Adapter om precies te zijn. Met dit modem is het mogelijk om via gespecialiseerde BBS'en heuse spellen te spelen met een andere MSX gebruiker over de telefoon. Panasonic gaf Konami de opdracht een racespel te schrijven voor dit modem. Als een MSX gebruiker in plaats A en een MSX gebruiker in plaats B dit spel hebben dan konden ze via een nationaal 'spel-speel-BBS' dit spel met elkaar spelen. De titel van dit spel is 'F1 Grand Prix' (niet te verwarren met het gelijknamige spel van Namco dat op deze ClubGuide wordt besproken - red.) voor MSX1 en is geprogrammeerd door Konami, maar uitgebracht door Matsus- hita. In 1988 werd MSX2+ uitgebracht, en Panasonic koos naast T&E soft voor Konami om een spel te maken voor de nieuwe MSX2+ standaard, zodat Panasonic haar computers beter kon verkopen. Dit spel was F1-Spirit 3D Special, dat dus niet door Konami zelf uitgebracht is. In 1988 bracht Konami nog enkele titels uit, waaronder Nemesis III, in Japan Vixen Episode II en geen Gradius III omdat deze twee spellen enkele grote verschillen hebben. Met Nemesis III sloot Konami haar MSX1 activiteiten af, om zich volledig te gaan richten op MSX2. Nemesis III was tevens het laatste spel dat Konami of Europe heeft uitgebracht in Europa, het was niet rendabel meer om de verkoopactiviteiten in Europa te handhaven. Waarom is er in vredesnaam een Martos geboren? U weet dus dat het onze eigen schuld is dat een spel als Space Manbow niet in Europa uitgebracht is. NINTENDO Ondanks het feit dat de verkopen uitstekend liepen in Japan, waren er kapers op de kust. Nintendo bracht een spelcomputer uit met de naam Famicom en in Europa en de V.S. onder de naam Nintendo Entertainment System, kortweg NES. De Famicom had vergelijkbare specificaties met een MSX1 en was ondanks dat een bijzonder groot succes in Japan en de V.S. In Europa in mindere mate omdat de Europeanen liever meteen een computer kopen dan een spelcomputer. Konami zag Nintendo wel zitten en bracht enkele conversies uit van oude MSX spellen zoals Track&Field, Nemesis en Salamander. Een voordeel ten opzichte van MSX is dat Nintendo de gehele distributie regelt. Daar komt nog bij dat Nintendo spellen niet te copi‰ren zijn en daarnaast een veel grotere afzetmarkt hebben. Sinds de introductie van Nintendo in Europa is Konami of Europe weer geheel op gaan leven. Men heeft de kantoren verplaatst van Londen naar Frankfurt in Duitsland en heeft een vette portemonnee van Konami Japan meegekregen. Konami of Europe werkt momenteel voornamelijk aan de promotie van Nintendo spellen. Bovendien is Konami Japan in samenwerking met Konami of Europe een tweede software bedrijf begonnen onder de naam Palcom. Palcom zal zich bezig houden met het uitbrengen van Konami titels op Home- en Personal Computers. Onlangs is Vampire Killer voor de IBM-PC uitgebracht onder het Palcom label. KONAMI EN MSX NU Omdat het Nintendo avontuur van Konami een groot succes is, heeft Konami zich voornamelijk geconcentreerd op de Nintendo markt omdat dit het meeste geld oplevert. De laatste titels die Konami op dit moment voor MSX heeft uitgebracht zijn inmiddels een jaar oud; Quarth, SD-Snatcher en Solid Snake. Werkelijk top-titels, waar Konami ook behoorlijk wat tijd in heeft gestoken. Kort na het uitbrengen van Solid Snake kwam in Japan het revolutionaire vervolg op de NES/Famicom uit: de Super Famicom van Nintendo. Deze spelconsole heeft werkelijk verbluffende specificaties, maar heeft qua spellen veel minder te bieden dan wat er voor MSX te krijgen is. Konami brengt voor de NES/Famicom en de Super Famicom vrij veel software uit, maar dit zijn voor 99% conversies van eerder uitgebrachte MSX titels. Dit geldt tevens voor de activiteiten van Konami in de speelhallen; zojuist zijn Parodius en Twinbee uitgebracht.... Nieuwe spellen zitten er dus vrijwel niet bij. Volgens de redactionele stukjes in de Japanse bladen heeft Konami Japan gezegd niet te zullen stoppen met het maken van nieuwe MSX produkten, maar dat de activiteiten gewoonweg op een iets lager pitje gezet zijn. Konami hanteert dus nu een zelfde strategie als bijvoorbeeld Falcom. Laten we niet vergeten dat Konami met MSX groot is geworden en dat ze de MSX markt (zeker met de in Japan razendpopulaire MSX turbo R) zeker zullen blijven steunen. Over de achtergronden van Konami in het verleden en dan bijvoorbeeld in Engeland hebben we een speciaal artikel samengesteld waarin we wat archiefmateriaal gebruikt hebben. Bovendien een interessante vertaling van een interview van de Konami of Europe topman Mr. Yamada. We hopen dat u met dit artikel een beter inzicht heeft gekregen in het functioneren van Konami. Bas LabruyŠre |