MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

Audio/Music/FMPAC
Genic Clubguide, 00-00-00


                    MSX-Audio, MSX-Music, FM-PAC

Er  bestaan  erg  veel  misverstanden  over  de   MSX-Audio,
MSX-Music en de FM-PAC. Hoe zit dat nou precies? Wij zochten
het voor u uit.

In  1985  Introduceerde  Ascii  corporation  Japan  de  MSX2
standaard.   Tegelijkertijd   werd   ook    een    optionele
geluidsstandaard  gelanceerd,  met  de  naam  MSX-Audio.  De
MSX-Audio is een muziekuitbreiding voor MSX-1,2  en  2+  met
allemaal  leuke  specificaties,   zoals   een   eigen   stuk
RAM-geheugen, een ADPCM-sampler op maximaal 16  Khz  en  een
Yamaha  geluidschip  voor  meerdere  kanalen  FM-geluid.  De
bedoeling was eigenlijk dat de MSX-Audio bij -tenminste  bij
een groot aantal modellen van- de MSX2 zou worden ingebouwd,
maar helaas was  dit  niet  goed  voor  de  prijs  van  deze
computers. Ook werd de MSX-Audio op  cartridge  uitgebracht,
en ook dit was flink prijzig, dus waren er niet veel  mensen
die  interesse  hadden,  en  doordat  er  niet  veel  mensen
interesse hadden kwam er weinig software voor, waardoor weer
veel minder  mensen  interesse  hadden.  Philips  heeft  een
bijna-compatible MSX-Audio  cartridge  uitgebracht:  De  NMS
1205 Music Module, welke niet geheel compatible is omdat een
MSX-Audio cartridge bij het  opstarten  de  waarde  &h23  op
adres &hffca moet zetten. Indien u dit bij de  Music  Module
doet dan 'vinden' MSX-Audio gebruikende programma's dit stuk
hardware.

Toch liep in de tijd  na  de  introductie  van  de  MSX2  de
geluidskwaliteit van MSX2 wat achter bij  andere  computers.
Konami had dit door en bouwde bij sommige  van  hun  spellen
een speciale -niet al te dure- geluidschip van 5 kanalen in,
wat heel erg gewaardeerd werd. Natuurlijk kon dit alleen met
spellen op cartridges, en bij spellen van Konami.

In  1988  werd  het  vervolg  op  de  MSX2  uitgebracht:  De
roemruchte MSX2+. Natuurlijk  had  men  door  dat  weer  een
nieuwe standaard zonder geluidsuitbreiding niet kon en  werd
er weer een nieuwe standaard ontworpen: De MSX-Music. Dit is
het zelfde idee dan de MSX-Audio alleen word er  een  andere
geluidschip gebruikt (naar onze smaak beter) en is  er  geen
sampler en ram aan boord. De MSX-Music is  dus  niet  al  te
duur. Bij op een na alle non-portable MSX2+  types  is  deze
standaard ingebouwd. Om het zelfde wat met de MSX-Audio  was
gebeurt    te    voorkomen    werd    het     geheel     erg
gebruikersvriendelijk gemaakt: Er is  een  soort  BIOS  voor
machinetaal-programmeurs,  genaamd  MOS,   Music   Operating
System. Ook aan de basicprogrammeur werd gedacht: Een  groot
aantal  nieuwe  basic-commando's  zijn  door  de   MSX-basic
programmeur met gejuich ontvangen. Natuurlijk moest voor het
toen nog veel grotere MSX en MSX2  publiek  ook  een  versie
worden  uitgebracht,  welke  door  een  dochterbedrijf   van
Matsushita, Panasoft, verzorgd werd. We worden door Panasoft
zelfs dubbel getrakteerd omdat dit bedrijf niet  alleen  aan
de  MSX-Music  dacht,  maar  ook  aan  een  standaard   voor
spelsituaties-opslaan: de S-RAM.  De  S-RAM  is  een  stukje
geheugen  van  8  kilobytes  die  door   een   zelfopladende
Lithiumbatterij wordt vastgehouden. Het totaal kwam  in  een
mooi kastje, wat werd genoemd de Pana Amusements  Cartridge,
oftewel de FM-PAC.

Toen het -hoe kan het ook anders- Japanse softwarehuis  Bit2
het programma Synth Saurus uitbracht kon het  helemaal  niet
meer stuk: DE MSX GELUIDSSTANDAARD WAS  GEBOREN!  Natuurlijk
is ook aan de toekomst  gedacht:  Het  is  mogelijk  om  een
sampler, extra ram, midi etc in de FM-PAC te bouwen,  en  de
commando's zijn in principe al aanwezig, maar leiden bij  de
standaard FM-PAC op een Illegal function call.

Daar storten we al op een moeilijkheidje. Het  is  eigenlijk
verkeerd om te zeggen:

- MSX2/2+/FM-PAC Club
- FM-PAC Cursus
- Dit spel gebruikt de FM-PAC
- Wat is dat FM-PAC geluid toch goed, zeg h‚!

Want waar hier FM-PAC word  gezegt  bedoelen  we  natuurlijk
MSX-Music, maar ook MSX2plussers zeggen  zelfs  dat  ze  een
FM-PAC  ingebouwd  hebben  -is  dus  niet  zo-   en   daarom
beschouwen we dit ook niet als fout.

In Japan is de situatie op dit moment zo dat vrijwel   ieder
nieuw uitgebracht spelprogramma gebruikt maakt van de FM-PAC
(Zie je wel zeg ik alweer FM-PAC ipv MSX-Music), spellen die
dit niet doen of maken  het  niet  in  de  markt,  of  maken
gebruik van de Konami SCC chip.

Ik hoop dat  de  drie  begrippen  uit  de  titel  u  nu  wat
duidelijker zijn geworden.  Zijn  er  nog  vragen?  Stel  ze
gerust.

Ronald Zijlstra

    

Index

Vorige

Volgende