Audio/Music/FMPAC Genic Clubguide, 00-00-00 MSX-Audio, MSX-Music, FM-PAC Er bestaan erg veel misverstanden over de MSX-Audio, MSX-Music en de FM-PAC. Hoe zit dat nou precies? Wij zochten het voor u uit. In 1985 Introduceerde Ascii corporation Japan de MSX2 standaard. Tegelijkertijd werd ook een optionele geluidsstandaard gelanceerd, met de naam MSX-Audio. De MSX-Audio is een muziekuitbreiding voor MSX-1,2 en 2+ met allemaal leuke specificaties, zoals een eigen stuk RAM-geheugen, een ADPCM-sampler op maximaal 16 Khz en een Yamaha geluidschip voor meerdere kanalen FM-geluid. De bedoeling was eigenlijk dat de MSX-Audio bij -tenminste bij een groot aantal modellen van- de MSX2 zou worden ingebouwd, maar helaas was dit niet goed voor de prijs van deze computers. Ook werd de MSX-Audio op cartridge uitgebracht, en ook dit was flink prijzig, dus waren er niet veel mensen die interesse hadden, en doordat er niet veel mensen interesse hadden kwam er weinig software voor, waardoor weer veel minder mensen interesse hadden. Philips heeft een bijna-compatible MSX-Audio cartridge uitgebracht: De NMS 1205 Music Module, welke niet geheel compatible is omdat een MSX-Audio cartridge bij het opstarten de waarde &h23 op adres &hffca moet zetten. Indien u dit bij de Music Module doet dan 'vinden' MSX-Audio gebruikende programma's dit stuk hardware. Toch liep in de tijd na de introductie van de MSX2 de geluidskwaliteit van MSX2 wat achter bij andere computers. Konami had dit door en bouwde bij sommige van hun spellen een speciale -niet al te dure- geluidschip van 5 kanalen in, wat heel erg gewaardeerd werd. Natuurlijk kon dit alleen met spellen op cartridges, en bij spellen van Konami. In 1988 werd het vervolg op de MSX2 uitgebracht: De roemruchte MSX2+. Natuurlijk had men door dat weer een nieuwe standaard zonder geluidsuitbreiding niet kon en werd er weer een nieuwe standaard ontworpen: De MSX-Music. Dit is het zelfde idee dan de MSX-Audio alleen word er een andere geluidschip gebruikt (naar onze smaak beter) en is er geen sampler en ram aan boord. De MSX-Music is dus niet al te duur. Bij op een na alle non-portable MSX2+ types is deze standaard ingebouwd. Om het zelfde wat met de MSX-Audio was gebeurt te voorkomen werd het geheel erg gebruikersvriendelijk gemaakt: Er is een soort BIOS voor machinetaal-programmeurs, genaamd MOS, Music Operating System. Ook aan de basicprogrammeur werd gedacht: Een groot aantal nieuwe basic-commando's zijn door de MSX-basic programmeur met gejuich ontvangen. Natuurlijk moest voor het toen nog veel grotere MSX en MSX2 publiek ook een versie worden uitgebracht, welke door een dochterbedrijf van Matsushita, Panasoft, verzorgd werd. We worden door Panasoft zelfs dubbel getrakteerd omdat dit bedrijf niet alleen aan de MSX-Music dacht, maar ook aan een standaard voor spelsituaties-opslaan: de S-RAM. De S-RAM is een stukje geheugen van 8 kilobytes die door een zelfopladende Lithiumbatterij wordt vastgehouden. Het totaal kwam in een mooi kastje, wat werd genoemd de Pana Amusements Cartridge, oftewel de FM-PAC. Toen het -hoe kan het ook anders- Japanse softwarehuis Bit2 het programma Synth Saurus uitbracht kon het helemaal niet meer stuk: DE MSX GELUIDSSTANDAARD WAS GEBOREN! Natuurlijk is ook aan de toekomst gedacht: Het is mogelijk om een sampler, extra ram, midi etc in de FM-PAC te bouwen, en de commando's zijn in principe al aanwezig, maar leiden bij de standaard FM-PAC op een Illegal function call. Daar storten we al op een moeilijkheidje. Het is eigenlijk verkeerd om te zeggen: - MSX2/2+/FM-PAC Club - FM-PAC Cursus - Dit spel gebruikt de FM-PAC - Wat is dat FM-PAC geluid toch goed, zeg h‚! Want waar hier FM-PAC word gezegt bedoelen we natuurlijk MSX-Music, maar ook MSX2plussers zeggen zelfs dat ze een FM-PAC ingebouwd hebben -is dus niet zo- en daarom beschouwen we dit ook niet als fout. In Japan is de situatie op dit moment zo dat vrijwel ieder nieuw uitgebracht spelprogramma gebruikt maakt van de FM-PAC (Zie je wel zeg ik alweer FM-PAC ipv MSX-Music), spellen die dit niet doen of maken het niet in de markt, of maken gebruik van de Konami SCC chip. Ik hoop dat de drie begrippen uit de titel u nu wat duidelijker zijn geworden. Zijn er nog vragen? Stel ze gerust. Ronald Zijlstra |