vorige:
[en] The birth of MCCW
MCCW nummer 91, januari/februari 2000
Terug naar inhoud
volgende:
De Maiskoek/Bits and Pieces
deel 1
De wolf en de zeven nootjes

Deze serie — als MCCW dus vervolg heeft... — heeft als doel het uit de wereld helpen van muziekproblemen bij gebruikers, een vraagbaak dus. Net als Noorder Baken bij MCCM, maar dan speciaal en alleen voor muziek. Zowel voor de compositie zelf, maar ook voor specifiek sounddesign.

 
Maarten van Strien
 
Inhoud
Sounddesign
Huiswerk


Referenties
1. http://www.gizmozone.com
2. http://www.filmtracks.com


Even voorstellen: mijn naam is Maarten van Strien, vroeger als Wolf rondkruipend in de kerkers van Fuzzy Logic waar ik met een grote metalen bal aan m’n been werd geacht Muzax 2 en 3 in elkaar te zetten. Momenteel studeer ik muziektechnologie in Hilversum en werk ik als sounddesigner, componist en softsynth-programmeur (Ixalance) bij een internet bedrijf in Maarssen, zie [1].

     De opzet is als volgt: of ik behandel zelf een aantal onderwerpen, of ik behandel jullie vragen — en daar vloeit dan vanzelf een artikel uit —, uiteraard betekent dit dat er dan wel vragen/reacties/discussies moeten zijn. Die vragen kunnen van alles inhouden, van ‘hoe schrijf je voor strijkers’ tot ‘ik heb hier een introdemo van een spel dat we aan het maken zijn, wat voor muziek/geluid past daar het best achter’.

     Een andere opzet die interessant schrijfmateriaal kan opleveren is het geven van kleine opdrachtjes, de (hopelijk) diverse inzendingen behandel ik dan uitgebreid in deze serie. Maar net als vorige alinea: die moeten er dan wel zijn! En dat geldt eigenlijk ook voor de andere artikelen in MCCW, zo niet dan bloedt MCCW dood, zie MCCM, punt.

Sounddesign
Er zijn twee soorten sounddesign. De eerste variant is klankontwerp, dus hoe je met bijvoorbeeld FM tot een vette sound te kan komen. Dit is voornamelijk een kwestie van een goed gehoor hebben en af kunnen wegen welke klanken wel en niet nagebootst kunnen worden met FM. Het probleem van midi-files die afgespeeld worden op een FM kaart is dat men met één FM instrument bijvoorbeeld een piano na wil bootsten terwijl FM daar niet echt geschikt voor is. Dit wil niet zeggen dat FM een waardeloos synthese model is, je moet hem echter wel gebruiken waar die goed in is: FM klanken! Yamaha heeft een jaar geleden de FS1r synthesizer op de markt gebracht, een schitterende (goedkope!) synth met 8 FM operatoren en formant shaping (voor simulaties van de menselijke stem). FM is zeker niet uit!

     De tweede variant is sounddesign voor film (of in intro/eind/tussendemo van een RPG). Een heel paar mooie voorbeelden van schitterende sounddesign films zijn o.a. Bladerunner (Vangelis), Aliens (James Horner), Saving Private Ryan (John Williams). Reclamespots zijn al helemaal goede sounddesign voorbeelden. Het is zinvol voor een spel (met name een RPG) dat je aan het maken bent om vóór dat je gaat beginnen met componeren het algemene sounddesign te bepalen. Dit zorgt voor eenheid in je spel. Als je spel een science fiction sfeer heeft is het mogelijk een idee om de muziek à la de film Aliens te laten klinken. Dit hoeft dus niet alleen maar muziek te zijn, je kunt ook erg makkelijk soundscapes maken voor bepaalde delen. Een soundscape is officiëel een soort geluidslaag waarbij je gebruik maakt van de klankkleuren en niet zozeer van harmonie en ritme, zoals bij conventionele muziek, autonome soundscapes zijn vaak wat de gemiddelde luisteraar ‘experimentele kunst’ noemt. Als ik het heb over soundscapes in film dan doel ik meer op de spanning/actie muziek. Bij Aliens zijn dit bijvoorbeeld de dissonant klinkende harmoniën, percussie-effecten, geluidseffecten (klank-sounddesign dus), lage contrabassen met als contrast hoge tremolo violen, etc. Soundscapes in films zijn overigens, behalve noodzakelijk om sommige scenes goed te laten verlopen, ook nog relatief eenvoudig in elkaar te zetten. Immers, je hoeft geen rekening te houden met een goede melodie, vaak het moeilijkste deel van een compositie. Daarbij komt nog het feit dat een melodie vaak zou afleiden als het beeld/verhaal de belangrijke factor is, maar hier ga ik een volgende keer wat dieper op in.

Huiswerk
Als sounddesign-opdrachtje zou ik voor de volgende keer graag willen zien: er is een (fictief uiteraard) SF-filmpje gemaakt. De regisseur wil graag dat jij de muziek ervoor maakt, in eerste instantie alleen de opening van de film.

     Hier volgt een timing-tabel: (hier moet je je dus op de seconde nauwkeurig aan houden!)

    

Timing-tabel SF-filmpje
Tijd (min.sec)soortomschrijving
00.00 start zwart scherm
00.05 text1 MCCW pictures presents
00.08 text2 Bill Gates
00.11 text3 Sigourney Witkop
00.14 text4 Mr. Piet
00.17 text5 ‘Alien planet’ (de titel dus!)
00.22 film sterrenhemel waar je langzaam langs zweeft
00.45 film fade in: planeet ver weg, gaat inzoomen
01.10 film ingezoomde planeet schermgroot
01.12 film scherm gefaded naar wit
01.16 film wit scherm gefaded naar zwart
01.17 einde spreekt voor zich...

     Een cliche SF openening dus... Het soort sounddesign en muziek is vrij (soundscape, thematisch, etc.), maar wees daar wel consequent in. Waarmee je het maakt is vrij. FM-Pac, Music Module of OPL4. Stuur als het kan bij voorkeur als MP3, naar boor@shortcut.nl.

     Dit soort opdrachten zijn trouwens standaard bij mij op de studie, deze artikelen schelen je dus weer hoop schoolgeld mocht je plannen hebben in die richting :)

     Voor wie meer informatie wil over filmmuziek en hun componisten, kijk eens naar [2].

     Hopelijk tot deel 2...

vorige:
[en] The birth of MCCW
MSX Computer & Club Webmagazine
nummer 91, januari/februari 2000
volgende:
De Maiskoek/Bits and Pieces