Muziekmodule: algemene info Arsoft, 01-09-94 ------------------------------------ -- PHILIPS NMS1205 MUZIEKMODULE -- -------------------------------- Met dank aan Peter Overbeek SCHEMATISCH OVERZICHT MUZIEKMODULE: --------------------------------------------------------------------------- +-------------------------------------------------------+ | +-+microphone | | +++ +--------------+ | | | |\ | | +--------+ | MICRO- o--+----->| >-+--->+ +-->+ 256 Kb | | PHONE IN | |/ | | MSX AUDIO +<--+ RAM | | | | | ========= | +--------+ | LINE IN o-------->----+ | | | | | SOUND- | +--------+ | | | +-->+ 13 bit | +-+ | ++-+ | PROCESSOR | |DAC 3014|_|/|__ | EXTERNAL |::+--------------->+ | +--------+ +++ | | KEYBOARD |::| | YAMAHA Y8950 | | | | |::+<---------------+ +---------->----+ +++ | -AUDIO- |::| | +---------->----+ | +>o 'LEFT' ++-+ | | | |++>o 'RIGHT' | +------+-------+ | +++ | | +--------+ | +--------+ +++ | | | | 256 Kb +<-----------+---------->+ 8 bit |_|/|_| | | | EPROM +<--+ | |DAC 0800| +-+ | | +--------+ | | +--------+ | | |16bits | +--------+ | MIDI | +--------+ | +---------->+ ACIA ++-OPTO<-O -IN | | adres +<--+ | +----+ | midi- |+----->-O -THRU | | decoder| | | |KLOK+->+ interf.+------>-O -OUT | +-----+--+ | | +----+ +--------+ | | |CTRL |ADRES |8bits DATA | +----++++++++++--+--------+--------------+++++++++++----+ |||||||||| CARTRIDGE SLOT CONNECTOR ||||||||||| +---------------------------------------------+ SOUNDPROCESSOR: --------------------------------------------------------------------------- De soundprocessor moet worden aangestuurd via de poorten &HC0 en &HC1: OUT &HC0 - kiest een register. OUT &HC1 - stelt de gekozen functie in of verstuurt klankgegevens (DATA) INP(&HC0)- leest de status van de soundprocessor bit 0 ADPCM BUSY Dit bit staat op "1" tijdens ADPCM opname of weergave. bit 1 niet in gebruik, staat altijd op "1". bit 2 niet in gebruik, staat altijd op "1". bit 3 BUFFER READY FLAG Deze vlag wordt gezet wanneer het datatransport via de bufferregisters klaar is. Dit is van toepassing op ADPCM opname en weergave via het RAM-geheugen van de computer en voor datatransport tussen computer-RAM en module-RAM. bit 4 END OF SAMPLE FLAG Deze vlag wordt gezet aan het eind van ADPCM opname of weergave in het geheugen van de module en bij AD en DA conversie als de sampletijd verstreken is. bit 5 TIMER-2 FLAG Deze vlag wordt gezet als timer-2 tot nul afgeteld is. bit 6 TIMER-1 FLAG Deze vlag wordt gezet als timer-1 tot nul afgeteld is. bit 7 INTERRUPT Dit bit wordt op 1 gezet als een van de vier hier- bovenstaande vlaggen gezet is. De microprocessor kan aan dit bit zien dat de interrupt veroorzaakt werd door de soundprocessor. Bij het programeren in BASIC kunnen we echter geen gebruik maken van de vlaggen dus moeten we ze via register 4 maskeren om te verhinderen dat ze een interrupt veroorzaken. INP(&HC1)- leest gegevens zoals gedigitaliseerde spraak |