MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

FAC Soundtracker Pro formaat
FAC/BTW, 19-03-92


    
                     FAC SOUNDTRACKER PRO FORMAAT
                       (C)1990,1991,1992 FAC/TBW

datum: 19-3-1992

De opbouw van het FST PRO formaat is gelijk aan dat van FST 2.0, de 
MIDI-installatie data na #BF00 is er bij gekomen.

start : $8000 / eind : $BFFF
music data  : #8000-#BEFF
overige data: #BF00-#BFFF

kode functie     opmerkingen    
---------------------------------------------------------------
0       no event
1-61    note nummer (1=C1, 13=C2, 25=C3, 37=C4, 49=C5, 61=C6)
62      n.g.
63      n.g.
64      off waarde
65      detune +
66      detune -
67-76   pitch bend + (67=0, 68=1 ... 76=9)
77-86   pitch bend - (77=0, 78=1 ... 86=9)
87      fase on  (nog niet gebruikt)
88      fase off (nog niet gebruikt)
89-112  tempo change (89=T1, 90=T2 ... 112=T24)
113-124 n.g.
125-127 gebruikt door crunch routine (nog niet gebruikt)
128-191 volume change (128=V0, 129=V1 ... 191=V63)
192-255 brightness change (192=X0, 193=X1 ... 255=X63)

opmerking: n.g. = niet gebruikt

7 6 5 4 3 2 1 0
---------------
0 0 0 0 0 0 0 0 : no event
0 0 x x x x x x : note on
0 1 0 0 0 0 0 0 : note off
0 1 x x x x x x : effecten
1 0 x x x x x x : volume change
1 1 x x x x x x : brightness change
        
adres   lengte  functie
-----------------------------------------------------------------------------
#BF00   99      klankdata MSX Audio (9*11)
#BF63    9      klanknummers MSX Audio
#BF6C    8      original data MSX Music
#BF74    6      intrument nummer (b7-4) + volume (b3-0) MSX Music
#BF7A    8      MIDI drum id, 1 t/m 8 (zie opm. II)
#BF82    2      speed (aantal interrupt wachttijden. (60Hz) byte 2=0)
#BF84    8      filenaam drumkit (ascii)
#BF8C    1      herkenningscode FST PRO file (1 = FST1, 2 = FST2, 3 = FSTPRO)
#BF8D    1      original nummer MSX Music
#BF8E    1      user ID       
#BF8F    9      MIDI Registernummer (9*1)
#BF98    9      MIDI id byte (9*1, zie opm. I)
#BFA1    5      MIDI transpose data (4&« * 4 bits, zie opm. III)
#BFA6   40-5    naam muziek nummer (ascii)
#BFC9    5      MIDI velocity data (1e 5 kanalen, zie opm. IV) 
#BFCE    1      sustain MSX Audio (alleen b7,6)
#BFCF   40-5    naam schrijver
#BFF2    5      MIDI velocity data (2e 4 kanalen, zie opm. IV)
#BFF7    1      geschreven voor: MSX Audio/MSX Music (0=music, <>0=audio)
#BFF8    1      aantal tracks (lengte muziek stuk)
#BFF9    7      MIDI drum id, 9 t/m 15 (zie opm. II)


Opmerking I:
------------

De  MIDI id's  worden opgeslagen  in 9 bytes. Hierin staat vermeld staat welk 
MIDI kanaal  gebruikt wordt  en of  de module  aan/uit staat. Het dataformaat 
ziet er alsvolgt uit:

b 7 6 5 4 3 2 1 0
  | | | +-+-+-+-+- MIDI channel (0..16)
  | | +----------- Play module (1 = yes, 0 = no)
  | +------------- not used
  +--------------- not used

Opmerking II:
-------------

De  MIDI  drum id's  worden opgeslagen in 15 bytes, verdeeld in 2 stukken. De 
eerste  8 bytes  vanaf adres #BF7A, de laatste 7 bytes vanaf adres #BFF9. Het 
dataformaat ziet er alsvolgt uit:

b 7 6 5 4 3 2 1 0 
  | +-+-+-+-+-+-+- MIDI drumnummer
  +--------------- Play drum (1 = yes, 0 = no)


Opmerking III:
--------------

De  MIDI transpose  data wordt  opgeslagen in  5 bytes,  ieder verdeelt  in 2 
helften.  In  iedere  helft  van  ‚‚n  zo'n byte  staan voor  2 channels  een 
transpose code  aangegeven. Het laatste byte (5e byte) wordt dus maar voor de 
helft gebruikt:

       +------+------+
#BFA1  | ch 1 | ch 2 |
       +------+------+
#BFA2  | ch 3 | ch 4 |
       +------+------+
#BFA3  | ch 5 | ch 6 |
       +------+------+
#BFA4  | ch 7 | ch 8 |
       +------+------+
#BFA5  | ch 9 | n.g. |
       +------+------+

E‚n  channel kan dus maar 4 bits transpose informatie bevatten, daarom kunnen 
er  maar  een bepaald  aantal waarden  opgeslagen worden:  deze waarden  zijn 
alsvolgt gecodeerd:

in file:    |  0|  1|  2|  3|  4|  5|  6|  7|  8|  9| 10| 11| 12| 13| 14| 15|
------------+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+
transpose:  |  0|-24|-12| -7| -5| -3| -2|  2|  3|  4|  5|  7|  9| 10| 12| 24|


Opmerking IV
------------

De velocity data wordt gesplits opgeslagen in 2 gedeeltes: ‚‚ntje vanaf adres 
#BFC9, en de ander vanaf adres #BFF2. (Opm. :het allerlaatste byte blijft dus 
ongebruikt) In  de bytes  staat gewoon rechtstreeks de velocity data van de 9 
kanalen  (dus 9x  7 bits,  bit 7  steeds niet  gebruikt -> velocity loopt van 
0-128 !)


    

Index

Vorige

Volgende