MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

Muisaansturing in BASIC
Arsoft, 01-09-94


    
Hoe de muis in BASIC te gebruiken:
----------------------------------

We kunnen de muis uitlezen met behulp van de commando's PAD en STRIG. Met PAD
lezen we de bewegingen van de muis en met strig kijken we naar de muisknoppen.

Een voorbeeld programma:

10 SCREEN 5: COLOR 15,0,0: CLS
20 SPRITE$(1)=STRING$(3,16)+CHR$(238)+STRING$(3,16)+CHR$(0)
30 P=PAD(12): X=X+PAD(13): Y=Y+PAD(14)
40 IF X>255 THEN X=255 ELSE IF X<0 THEN X=0
50 IF Y>211 THEN Y=211 ELSE IF Y<0 THEN Y=0
60 PUTSPRITE 1,(X-4,Y-4)
70 IF STRIG(1) THEN LINE(XO,YO)-(X,Y),15: XO=X: YO=Y: ELSE XO=X: YO=Y
80 IF STRIG(3) THEN END
90 GOTO 30

Uitleg:
10 initialiseren van het scherm en de kleuren
20 een sprite definieeren
30 muis uitlezen
   we lezen eerst PAD(12) om aan te geven dat we de muis gaan uitlezen.
   deze geeft altijd -1 maar moet altijd worden opgevraagd.
   met PAD(13) wordt de verandering in de X-richting opgevraagd.
   met PAD(14) wordt de verandering in de Y-richting opgevraagd.
40 controleren of nieuwe x-coordinaat wel binnen het scherm valt
50 controleren of nieuwe y-coordinaat wel binnen het scherm valt
60 sprite op het scherm plaatsen
70 controleren of het op de linker muisknop is gedrukt (STRIG(1)).
80 controleren of het op de rechter muisknop is gedrukt (STRIG(3)).
90 terug naar de hoofdlus

Overzichtje:

Muis in joystickpoort A
PAD (12)  - voor het uitlezen van de muis
PAD (13)  - voor het uitlezen van de verandering in de x-richting
PAD (14)  - voor het uitlezen van de verandering in de y-richting
STRIG (1) - linker muisknop
STRIG (3) - rechter muisknop

Muis in joystickpoort B
PAD (16)  - voor het uitlezen van de muis
PAD (17)  - voor het uitlezen van de verandering in de x-richting
PAD (18)  - voor het uitlezen van de verandering in de y-richting
STRIG (2) - linker muisknop
STRIG (4) - rechter muisknop


    

Index

Vorige

Volgende