MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

De interrupt in Basic (1)
Genic Clubguide, 00-00-00


    
                   De Interrupt in Basic

Velen denken bij  de  interrupt  aan  machinetaal,  het  kan
echter ook gewoon in basic gebruikt worden en  wel  met  het
commando ON INTERVAL= GOSUB. Waarom is dit zo handig?  Welnu
men kan  praktisch  gezien  een  beweging  regelmatig  laten
verlopen, bij scrolls bijvoorbeeld kan dit heel handig zijn.
Ik zal hieronder in simpel basic een voorbeeld geven:

10 ON INTERVAL=1 GOSUB 50
20 PRINT "Begin":INTERVAL ON
30 GOTO 30
50 PRINT "De routine loopt":RETURN

Uitwerking :

Begin
De Routine Loopt
De Routine Loopt
De Routine Loopt
etc.

Het is dus duidelijk  wat  er  gebeurt:  Elke  keer  als  de
interrupt 1 is (om de  2  honderdste  seconde)  springt  het
programma naar regel 50. Verder verblijft het in  regel  30.
Je zou dus in regel 30 ook nog een  commando  kunnen  zetten
zodat de  computer  steeds  van  het  ene  naar  het  andere
commando springt. Hieronder volgt een kleine toepassing  van
het bovenstaande:

10 SCREEN 8:OPEN"GRP:"AS#1
20 ON INTERVAL=1 GOSUB 50 :INTERVAL ON
30 ON STRIG GOSUB 60:STRIG(0)ON
40 READ A$:FOR G=1 TO LEN (A$):Q$=MID$(A$,G,1) :FOR W=1TO30:
NEXT W : PRESET (160,0) : PRINT#1,Q$:NEXT G:RESTORE:GOTO 40
50 COPY (76,0)-(166,7)TO(75,0):RETURN
60 INTERVAL OFF:END
70 DATA .DIT IS EEN PROEFSCROLLTEKST VOOR DE SCROLL....

Dit  programmaatje  maakt  het  mogelijk  om   een   soepele
lichtkrant te verkrijgen. Een paar opmerkingen:

REGEL 10 : Scherm 8 en het openen van "GRP:" voor tekst
REGEL 20 : Als interval =1 ga dan naar 50 . Zet 'm aan.
REGEL 30 : Als de spatie wordt ingedrukt dan naar 60
REGEL 40 :- Lees de tekst uit DATA in A$
          - Begin een lus van 1 tot de lengte van A$
          - Neem de letter die aan de beurt is
          - Een  wachtroutine  ,dit  is  noodzakelijk  omdat
            anders de scroll te  snel  gaat  en  de  letters
            elkaar overlappen.
          - Print de letter
          - Begin overnieuw met het lezen van de DATA
          - Ga naar het begin van de regel
REGEL 50 : De belangrijkste regel van dit stuk ,hier springt
           de interrupt naar toe deze schuift de letters een
           plaats verder en keert terug.
REGEL 60 : Einde programma
REGEL 70 : De tekst in de DATA-regel

Er valt  natuurlijk  makkelijk  te  experimenteren  met  dit
programma er kan nog van alles bij regel 40. Als de  letters
dan niet meer op goede afstand staan moet  men  de  wachtlus
veranderen. Het is ook mogelijk om eigen letters te maken op
pagina 1 en deze weer te copieeren naar pagina 0 om ze zo te
laten  scrollen  (Een  voorbeeld  hiervan  vindt  U  op   de
Clubguide Picturedisk #1, waarop overigens  ook  een  scroll
staat met VDP(24)  (horizontale  scroll)  ,die  ook  aan  de
interrupt gekoppeld is.

Het programmaatje van hierboven staat ook op deze disk onder
de naam "INTERUPT.BAS".  Veel  plezier  met  experimenteren,
heeft u nog vragen of idee‰n, of weet  u  scrollroutines  in
machinetaal: Het is van harte welkom. Wie weet kunnen we dan
ook  nog  eens  een  artikel   plaatsen   over   Scroll   in
machinetaal. Neem kontakt op met:

Ronald Egas
De Blauwe Wereld 53
1398 EP Muiden
tel. 02942-3813

    

Index

Vorige

Volgende