MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

MSX Audio
Genic Clubguide, 00-00-00


    
                MSX-AUDIO, DE MSX SYNTHESIZER
               ===============================

Op ClubGuide #5 heeft u kunnen lezen dat wij als een van  de
weinigen in Europa de enige echte MSX-Audio (van  Panasonic)
in ons bezit hebben. Op ClubGuide #5 werd er al het  een  en
ander over de  MSX-Audio  verteld.  We  gaan  nu  verder  in
op  de  werkelijke  mogelijkheden  van   de   MSX-Audio   en
bespreken een paar commando's. Op enkele enquete formulieren
kregen we commentaar op dat we iets bespreken wat toch  niet
meer te krijgen is. Op zich ben  ik  het  met  die  stelling
eens, maar vooral omdat MSX-Audio de basis vormt van de hele
MSX muziek wereld en  omdat  de  MSX-turbo-R  waarschijnlijk
dezelfde sample commando's aan  boord  heeft  heeft  als  de
MSX-Audio leek het mij zeer leerzame kost. Vergeet niet  dat
iedereen straks met een MSX-turbo-R zit  opgescheept  ZONDER
bruikbare  handleiding.  Misschien  kan  onze   kennis   van
MSX-Audio juist hulp bieden op het gebied van PCM aansturing
in BASIC.

                      WAT KAN MSX-AUDIO

MSX-Audio is een unieke soundchip die het mogelijk maakt  FM
geluid (9 kanaals of 6 kanaals+drum) aan te  sturen  al  dan
niet in combinatie met samples. De MSX-Audio  soundchip  zit
o.a. in de Yamaha SFG-05  Music  Module,  de  Philips  Music
Module, het Toshiba Music System en in enkele  Yamaha  Music
computers. Op de Yamaha  Music  computers  na  wordt  in  de
zojuist opgesomde  modules  alleen  de  MSX-Audio  soundchip
gebruikt. De aansturingsrom is daar achterwege gelaten,  wat
tot  gevolg  heeft  dat  men   maar   beperkt   is   in   de
mogelijkheden. Software ontwikkelaars als de  FAC  weten  er
wel veel uit te halen, maar de consument zelf kan weinig met
zo'n module.
In Japan werd de MSX-Audio chip met  de  aansturingsroms  in
een cartridge gestopt welke Panasonic op de markt bracht. De
MSX-Audio cartridge heeft een  beperkt  aantal  aanslutingen
voor  externe  microfoon  en  keyboard.  Helaas  geen   MIDI
interface zoals bij de Philips  Music  Module.  Ondanks  dat
zijn de mogelijkheden  van  de  Panasonic  FS-CA1  MSX-Audio
cartridge bijzonder uitgebreid.
De MSX-Audio kan in 2 modes  opstarten,  in  'programmable
mode' en 'unprogrammable  mode'.  Om  te  bepalen  in  welke
toestand de MSX-Audio moet opstarten  bevindt  zich  aan  de
achterkant van de cartridge een schakelaar.

                   DE UNPROGRAMMABLE MODE

Starten we de MSX-Audio op in  de  UNPROGRAMMABLE  MODE  dan
komen we in  een  muziekprogramma  dat  gericht  is  op  het
bespelen van het keyboard. Zo'n keyboard  is  dus  eigenlijk
wel een vereiste.
De keyboard aansluiting is ontwikkeld  volgens  een  Japanse
standaard. Zo kan het Toshiba keyboard van het Music System,
of de  Yamaha  keyboards  behorende  bij  de  SFG-05  zonder
problemen aangesloten worden. Wel  problematisch  wordt  het
bij het Philips keyboard  van  de  Music  Module.  De  Music
Module heeft dan wel dezelfde aansluting,  maar  deze  wordt
anders aangestuurd. Dit heeft Philips gedaan om te voorkomen
dat Music Module gebruikers in  staat  waren  een  goedkoper
keyboard van een ander merk op de module aan te sluiten.
Het muziekprogramma  dat  zich  in  de  UNPROGRAMMABLE  MODE
bevindt is gemaakt voor MSX1 en zit ook in het Toshiba Music
System.
Hier kan men  met  de  cursor  bepaalde  ritmes,  accoorden,
klanksoorten  e.d.  veranderen  voor  het  bespelen  van  de
keyboard toetsen.  Een  leuk  en  goed  programma  maar  qua
mogelijkheden zeer beperkt.

                    DE PROGRAMMABLE MODE

De  PROGRAMMABLE  MODE  bevindt  zich  in  BASIC  en   wordt
geactiveerd met het commando CALL AUDIO. Wil men  vanuit  de
PROGRAMMABLE MODE naar de UNPROGRAMMABLE MODE  dan  kan  dit
met het commando CALL  SYNTHE.  Voor  het  intypen  van  dit
commando mag echter geen CALL AUDIO gegeven zijn.
In de PROGRAMMABLE MODE kan men met simpele BASIC commando's
drie verschillende onderdelen  programmeren  of  combinaties
hiervan. Dit zijn:

- Muziek d.m.v. Music Macro Language (MML)
- Samples (hier is een microfoon een vereiste)
- Keyboard (en daar heeft men een keyboard voor nodig)

Het geheel kan ge‹nstalleerd worden met  het  commando  CALL
AUDIO. Bij de FM-PAC/MSX-Music is dit commando veranderd  in
CALL MUSIC.
CALL AUDIO werkt als volgt:

         CALL AUDIO (A,B,K1,K2,K3,K4,K5,K6,K7,K8,K9)

K1 t/m K9 zijn de kanalen die met KX=1  aangezet  worden  en
met KX=0 uit. Bij de parameter A staat men voor de  keus  of
men 9 kanalen zonder drums  of  6  kanalen  met  drums  wilt
programeren. Als A=0 of A=2 dan kunnen er 9 kanalen bespeeld
worden als A=1 of A=3  dan  kunnen  er  6  kanalen  bespeeld
worden. Kiest men voor A een getal tussen 4 en 7 dan kan men
een tweede MSX-Audio installeren. Het  is  dus  mogelijk  om
twee MSX-Audio's  te  programmeren  en deze prachtige stereo
muziek  te  laten  spelen.  Waarom  A  van  1  MSX-Audio   2
keer hetzelfde  ge‹nstalleerd  kan  worden  (A=0=2)  is  mij
onduidelijk. Misschien dat het op de een  of  andere  manier
ook mogelijk is om 1 MSX-Audio stereo te programmeren. Zowel
op het Toshiba Music System, de Philips Music Module  en  op
de MSX-Audio cartridge zitten  twee  tulp-aanslutingen  voor
audio-output. Sluit je ze echter aan  dan  geven  ze  beiden
hetzelfde geluid weer. Wie helpt ons aan een oplossing?
Met de partameter B kan met het aantal kanalen weergeven die
gereserveerd moeten worden  voor  het  keyboard.  Kiest  men
A=0/A=2,  K1  t/m  K9=0  en  B=9  dan  kan zijn er 9 kanalen
vrij voor het  keyboard.  Dit  keyboard  kan  (mits  op  een
dergelijke wijze ge‹nstalleerd) kan ten alle tijde  bespeeld
worden. Heeft men het CALL AUDIO  commando  op  deze  manier
gebruikt dan kan gewoon onder BASIC een leuk  riedeltje  ten
gehore worden gebracht met de keyboardtoetsen. Deze  functie
werkt onder de interrupt, waardoor BASIC helaas wel een stuk
trager wordt.

                        HET KEYBOARD

Met de zojuist genoemde  mogelijkheid  om  het  keyboard  te
bespelen zijn we er nog niet. De MSX-Audio BASIC heeft naast
deze  mogelijkheid  nog  vele  andere  commando's  die   het
bespelen  van  het  keyboard  be‹nvloeden.  Deze  commando's
beginnen met CALL MK. MK staat  hier  voor  Music  Keyboard.
Hieronder een opsomming van enkele MK commando's:

CALL MK VOICE (@X)    - hiermee kan de stem ingesteld worden
                        die de keyboard toetsen  ten  gehore
                        moeten brengen.

CALL MK VOL (X)       - hiermee  kan  het  volume   van   de
                        keyboardmuziek ingesteld worden.

CALL MK PCM (X)       - met dit commando kan men een  nummer
                        van  een  sample  opgeven  die   als
                        stem voor het keyboard fungeert.

CALL INMK (A,B,C)     - hoe dit commando werkt  is  mij  nog
                        niet helemaal duidelijk. Wel weet ik
                        dat het met dit commando mogelijk is
                        de keyboard toetsen uit te lezen.

CALL MK VEL (X)       - ?

Met bovenstaande commando's in samenwerking met simpele play
of  sample  commando's  is  het  dus   mogelijk   een   heel
achtergrond orkest te cre‰ren.  Het  is  zelfs  mogelijk  om
naast het achtergrond FM orkest en een keyboard  kanaal  via
de microfoon ook nog zang ten gehore te brengen!

                         DE SAMPLER

Ik  denk  niet  dat  de  MK  commando's  in  de  MSX-turbo-R
opgenomen  zijn.  De  turbo-R  heeft  immers  geen  keyboard
aansluting.
Aangezien de MSX-turbo-R wel een PCM sampler aan boord heeft
lijkt het me heel goed mogelijk dat de sample commando's van
de MSX-Audio wel zijn opgenomen in de MML van de turbo-R.
Hieronder een opsomming van de sample commando's die zich in
de MSX-Audio cartridge bevinden.

CALL SET PCM (A,B,C,D,E) - met dit commando kan  de  sampler
                           ge‹nstalleerd worden. Waar  A,B,C
                           en D voor dienen is niet helemaal
                           duidelijk. Wat we  wel  weten  is
                           dat men bij E de  lengte  van  de
                           samples in  kan  stellen.  In  de
                           voorbeelden in het Audio handboek
                           worden A,B  en  C  meestal  op  0
                           gezet  terwijl   D   overgeslagen
                           wordt.

CALL COPY PCM (#A,B)     - CALL COPY PCM is  een  heel  leuk
                           commando.   In    de    MSX-Audio
                           cartridge zit namelijk  een  128k
                           demo-sample-ROM. Deze  ROM  bevat
                           16    samples    varierend    van
                           blaffende   honden   en    jungle
                           geluiden tot lachende  Japanners.
                           A geeft het sample nummer aan  (0
                           t/m 15) en in B zeg je  in  welke
                           sample de demo-sample moet worden
                           geplaatst.

CALL PLAY PCM (X)        - met dit commando  kan  de  sample
                           ten  gehore  worden  gebracht.  X
                           geeft het nummer  van  de  sample
                           aan.   Eigenlijk   bestaat    dit
                           commando    uit     veel     meer
                           parameters, maar waar  deze  voor
                           dienen is mij niet bekend.

CALL PCM FREQ (X)        - met   dit   commando    kan    de
                           frequentie    van    de    sample
                           ingesteld worden.

CALL PCM VOL(X)          - met dit commando kan  het  volume
                           van de sample ingesteld worden.

CALL REC PCM (X)         - met CALL  REC  PCM  (X)  kan  een
                           sample opgenomen worden. Hiervoor
                           is  wel  een  externe   microfoon
                           vereist. De lengte is afhankelijk
                           van de waarde die  bij  CALL  SET
                           PCM is  ingesteld.  X  geeft  het
                           sample nummer aan.

CALL SAVE PCM ("NM",X)   - saved het  sample  nummer  X  weg
                           onder de naam "NM"

CALL LOAD PCM ("NM",X)   - laadt de  sample  onder  de  naam
                           "NM" en plaatst  deze  in  sample
                           nummer X.

CALL CONVA (A,B)         - hoe  ik  deze   commando's   goed
CALL CONVP (A,B)           werkend krijg weet ik  niet.  Wel
                           is het duidelijk dat het gaat  om
                           opslag   van    samples/converten
                           in/naar het VRAM.

Verder is het mogelijk om een sample te selecteren  en  deze
in gecomponeerde muziek te verwerken. Het sample kanaal komt
achter de laatste muziek-string voor de drum-string. Op deze
manier  kunnen  effecten  ontwikkeld  worden  die   redelijk
levensecht overkomen.
De MML commando's die in de FM-PAC/MSX-Music gebakken zitten
zijn afkomstig van  de  MSX-Audio.  Commando's  als  TEMPER,
TRANSPOSE, VOICECOPY, VOICE, etc.  in  samenwerking  met  de
hierboven staande commando's maken  de  MSX-Audio  cartridge
tot een pracht van een synthesizer.

                                             Bas Labruyere.

    

Index

Vorige

Volgende