MSX Audio Genic Clubguide, 00-00-00 MSX-AUDIO, DE MSX SYNTHESIZER =============================== Op ClubGuide #5 heeft u kunnen lezen dat wij als een van de weinigen in Europa de enige echte MSX-Audio (van Panasonic) in ons bezit hebben. Op ClubGuide #5 werd er al het een en ander over de MSX-Audio verteld. We gaan nu verder in op de werkelijke mogelijkheden van de MSX-Audio en bespreken een paar commando's. Op enkele enquete formulieren kregen we commentaar op dat we iets bespreken wat toch niet meer te krijgen is. Op zich ben ik het met die stelling eens, maar vooral omdat MSX-Audio de basis vormt van de hele MSX muziek wereld en omdat de MSX-turbo-R waarschijnlijk dezelfde sample commando's aan boord heeft heeft als de MSX-Audio leek het mij zeer leerzame kost. Vergeet niet dat iedereen straks met een MSX-turbo-R zit opgescheept ZONDER bruikbare handleiding. Misschien kan onze kennis van MSX-Audio juist hulp bieden op het gebied van PCM aansturing in BASIC. WAT KAN MSX-AUDIO MSX-Audio is een unieke soundchip die het mogelijk maakt FM geluid (9 kanaals of 6 kanaals+drum) aan te sturen al dan niet in combinatie met samples. De MSX-Audio soundchip zit o.a. in de Yamaha SFG-05 Music Module, de Philips Music Module, het Toshiba Music System en in enkele Yamaha Music computers. Op de Yamaha Music computers na wordt in de zojuist opgesomde modules alleen de MSX-Audio soundchip gebruikt. De aansturingsrom is daar achterwege gelaten, wat tot gevolg heeft dat men maar beperkt is in de mogelijkheden. Software ontwikkelaars als de FAC weten er wel veel uit te halen, maar de consument zelf kan weinig met zo'n module. In Japan werd de MSX-Audio chip met de aansturingsroms in een cartridge gestopt welke Panasonic op de markt bracht. De MSX-Audio cartridge heeft een beperkt aantal aanslutingen voor externe microfoon en keyboard. Helaas geen MIDI interface zoals bij de Philips Music Module. Ondanks dat zijn de mogelijkheden van de Panasonic FS-CA1 MSX-Audio cartridge bijzonder uitgebreid. De MSX-Audio kan in 2 modes opstarten, in 'programmable mode' en 'unprogrammable mode'. Om te bepalen in welke toestand de MSX-Audio moet opstarten bevindt zich aan de achterkant van de cartridge een schakelaar. DE UNPROGRAMMABLE MODE Starten we de MSX-Audio op in de UNPROGRAMMABLE MODE dan komen we in een muziekprogramma dat gericht is op het bespelen van het keyboard. Zo'n keyboard is dus eigenlijk wel een vereiste. De keyboard aansluiting is ontwikkeld volgens een Japanse standaard. Zo kan het Toshiba keyboard van het Music System, of de Yamaha keyboards behorende bij de SFG-05 zonder problemen aangesloten worden. Wel problematisch wordt het bij het Philips keyboard van de Music Module. De Music Module heeft dan wel dezelfde aansluting, maar deze wordt anders aangestuurd. Dit heeft Philips gedaan om te voorkomen dat Music Module gebruikers in staat waren een goedkoper keyboard van een ander merk op de module aan te sluiten. Het muziekprogramma dat zich in de UNPROGRAMMABLE MODE bevindt is gemaakt voor MSX1 en zit ook in het Toshiba Music System. Hier kan men met de cursor bepaalde ritmes, accoorden, klanksoorten e.d. veranderen voor het bespelen van de keyboard toetsen. Een leuk en goed programma maar qua mogelijkheden zeer beperkt. DE PROGRAMMABLE MODE De PROGRAMMABLE MODE bevindt zich in BASIC en wordt geactiveerd met het commando CALL AUDIO. Wil men vanuit de PROGRAMMABLE MODE naar de UNPROGRAMMABLE MODE dan kan dit met het commando CALL SYNTHE. Voor het intypen van dit commando mag echter geen CALL AUDIO gegeven zijn. In de PROGRAMMABLE MODE kan men met simpele BASIC commando's drie verschillende onderdelen programmeren of combinaties hiervan. Dit zijn: - Muziek d.m.v. Music Macro Language (MML) - Samples (hier is een microfoon een vereiste) - Keyboard (en daar heeft men een keyboard voor nodig) Het geheel kan ge‹nstalleerd worden met het commando CALL AUDIO. Bij de FM-PAC/MSX-Music is dit commando veranderd in CALL MUSIC. CALL AUDIO werkt als volgt: CALL AUDIO (A,B,K1,K2,K3,K4,K5,K6,K7,K8,K9) K1 t/m K9 zijn de kanalen die met KX=1 aangezet worden en met KX=0 uit. Bij de parameter A staat men voor de keus of men 9 kanalen zonder drums of 6 kanalen met drums wilt programeren. Als A=0 of A=2 dan kunnen er 9 kanalen bespeeld worden als A=1 of A=3 dan kunnen er 6 kanalen bespeeld worden. Kiest men voor A een getal tussen 4 en 7 dan kan men een tweede MSX-Audio installeren. Het is dus mogelijk om twee MSX-Audio's te programmeren en deze prachtige stereo muziek te laten spelen. Waarom A van 1 MSX-Audio 2 keer hetzelfde ge‹nstalleerd kan worden (A=0=2) is mij onduidelijk. Misschien dat het op de een of andere manier ook mogelijk is om 1 MSX-Audio stereo te programmeren. Zowel op het Toshiba Music System, de Philips Music Module en op de MSX-Audio cartridge zitten twee tulp-aanslutingen voor audio-output. Sluit je ze echter aan dan geven ze beiden hetzelfde geluid weer. Wie helpt ons aan een oplossing? Met de partameter B kan met het aantal kanalen weergeven die gereserveerd moeten worden voor het keyboard. Kiest men A=0/A=2, K1 t/m K9=0 en B=9 dan kan zijn er 9 kanalen vrij voor het keyboard. Dit keyboard kan (mits op een dergelijke wijze ge‹nstalleerd) kan ten alle tijde bespeeld worden. Heeft men het CALL AUDIO commando op deze manier gebruikt dan kan gewoon onder BASIC een leuk riedeltje ten gehore worden gebracht met de keyboardtoetsen. Deze functie werkt onder de interrupt, waardoor BASIC helaas wel een stuk trager wordt. HET KEYBOARD Met de zojuist genoemde mogelijkheid om het keyboard te bespelen zijn we er nog niet. De MSX-Audio BASIC heeft naast deze mogelijkheid nog vele andere commando's die het bespelen van het keyboard be‹nvloeden. Deze commando's beginnen met CALL MK. MK staat hier voor Music Keyboard. Hieronder een opsomming van enkele MK commando's: CALL MK VOICE (@X) - hiermee kan de stem ingesteld worden die de keyboard toetsen ten gehore moeten brengen. CALL MK VOL (X) - hiermee kan het volume van de keyboardmuziek ingesteld worden. CALL MK PCM (X) - met dit commando kan men een nummer van een sample opgeven die als stem voor het keyboard fungeert. CALL INMK (A,B,C) - hoe dit commando werkt is mij nog niet helemaal duidelijk. Wel weet ik dat het met dit commando mogelijk is de keyboard toetsen uit te lezen. CALL MK VEL (X) - ? Met bovenstaande commando's in samenwerking met simpele play of sample commando's is het dus mogelijk een heel achtergrond orkest te cre‰ren. Het is zelfs mogelijk om naast het achtergrond FM orkest en een keyboard kanaal via de microfoon ook nog zang ten gehore te brengen! DE SAMPLER Ik denk niet dat de MK commando's in de MSX-turbo-R opgenomen zijn. De turbo-R heeft immers geen keyboard aansluting. Aangezien de MSX-turbo-R wel een PCM sampler aan boord heeft lijkt het me heel goed mogelijk dat de sample commando's van de MSX-Audio wel zijn opgenomen in de MML van de turbo-R. Hieronder een opsomming van de sample commando's die zich in de MSX-Audio cartridge bevinden. CALL SET PCM (A,B,C,D,E) - met dit commando kan de sampler ge‹nstalleerd worden. Waar A,B,C en D voor dienen is niet helemaal duidelijk. Wat we wel weten is dat men bij E de lengte van de samples in kan stellen. In de voorbeelden in het Audio handboek worden A,B en C meestal op 0 gezet terwijl D overgeslagen wordt. CALL COPY PCM (#A,B) - CALL COPY PCM is een heel leuk commando. In de MSX-Audio cartridge zit namelijk een 128k demo-sample-ROM. Deze ROM bevat 16 samples varierend van blaffende honden en jungle geluiden tot lachende Japanners. A geeft het sample nummer aan (0 t/m 15) en in B zeg je in welke sample de demo-sample moet worden geplaatst. CALL PLAY PCM (X) - met dit commando kan de sample ten gehore worden gebracht. X geeft het nummer van de sample aan. Eigenlijk bestaat dit commando uit veel meer parameters, maar waar deze voor dienen is mij niet bekend. CALL PCM FREQ (X) - met dit commando kan de frequentie van de sample ingesteld worden. CALL PCM VOL(X) - met dit commando kan het volume van de sample ingesteld worden. CALL REC PCM (X) - met CALL REC PCM (X) kan een sample opgenomen worden. Hiervoor is wel een externe microfoon vereist. De lengte is afhankelijk van de waarde die bij CALL SET PCM is ingesteld. X geeft het sample nummer aan. CALL SAVE PCM ("NM",X) - saved het sample nummer X weg onder de naam "NM" CALL LOAD PCM ("NM",X) - laadt de sample onder de naam "NM" en plaatst deze in sample nummer X. CALL CONVA (A,B) - hoe ik deze commando's goed CALL CONVP (A,B) werkend krijg weet ik niet. Wel is het duidelijk dat het gaat om opslag van samples/converten in/naar het VRAM. Verder is het mogelijk om een sample te selecteren en deze in gecomponeerde muziek te verwerken. Het sample kanaal komt achter de laatste muziek-string voor de drum-string. Op deze manier kunnen effecten ontwikkeld worden die redelijk levensecht overkomen. De MML commando's die in de FM-PAC/MSX-Music gebakken zitten zijn afkomstig van de MSX-Audio. Commando's als TEMPER, TRANSPOSE, VOICECOPY, VOICE, etc. in samenwerking met de hierboven staande commando's maken de MSX-Audio cartridge tot een pracht van een synthesizer. Bas Labruyere. |