Konami Genic Clubguide, 00-00-00 UIT DE ARCHIEVEN: K O N A M I ============= In dit artikel zullen we enig archiefmateriaal beschrijven, dat we in de loop der jaren over Konami verzameld hebben. We zullen enkele besprekingen geven met achtergrondinformatie over de Konami Software Club Newsletter, een club die ter ondersteuning van de toen nog in Engeland gevestigde Konami of Europe diende. Daarnaast geven we een beknopte vertaling van het in het Duitse blad Power Play geplaatste interview met de nieuwe topman van Konami of Europe, Mr. Yamada. KONAMI SOFTWARE CLUB Sinds de vestiging van Konami in Engeland een heldere vorm begon aan te nemen is een aantal fanatiekelingen in samen- werking met Konami of Europe de Konami Software Club (KSC) begonnen. De KSC diende ter ondersteuning en promotie van Konami of Europe en is een vereenvoudigde copie van de in Japan gevestigde Konami Fan Club. Iedereen in Europa (maar ook daarbuiten) kon lid worden van de Konami Software Club. De leden kregen (dat was de bedoeling tenminste) elke maand een nieuwsbrief, bestaande uit drie bladzijden A4 infor- matie, spelrecensies en tips in het Engels. De KSC was een club voor iedere Konami fan, dus naast MSX ook Nintendo gebruikers, amusementshallen freaks en zelfs Commodore gebruikers. Van enkele Konami spellen zijn namelijk door Ocean de rechten opgekocht om het spel voor Commodore op de markt te brengen. Toch voerde MSX de boventoon in de KSC nieuwsletter. En de Engelse hoofdredacteur Mark Smith was een ware MSX fan, die de toetakeling van MSX in Engeland met pijn in zijn hart aanzag. De KSC was een prima club voor fans. Iedereen kon bij de KSC terecht met zijn/haar vragen over Konami en er was zelfs een 'Helpline Hotline' voor zij die in de knoop lagen met een Konami spel. In de ClubGuide Paper Enclosure treft u dit keer enkele fragmenten uit de Konami Software Club Newsletter aan. De Konami Software Club is om redenen die ons niet helemaal duidelijk zijn opgeheven. De KSC Newsletter kwam ook vrij onregelmatig uit en leden buiten Engeland kregen meestal twee nummers tegelijk opgestuurd. We zullen enkele korte beschrijvingen geven met enkele citaten van enkele KSC News- letters. ISSUE 8 - MAART 1988 De eerste pagina van deze newsletter bestaat uit een recen- sie met foto's van het op dat moment gloednieuwe spel Double Dribble voor de NES. Op pagina twee 'letters to the editor' waarin een fanatieke jonge Engelsman zegt dat hij bijzonder onder de indruk is van hetgeen Konami voor MSX presteert met F1-Spirit en Nemesis II. Hij vraagt of het toen nieuwe spel Shalom een SCC bevat en of er voor MSX ook 3D brilletjes en licht- pistolen uitkomen. Mark Smith antwoord dat het spel Shalom geen SCC bevat, maar dat het geluid ondanks dat schitterend is. Mark Smith zegt dat er een mogelijkheid bestaat dat er 3D brilletjes en lichtpistolen uitkomen voor MSX, maar de prijs daarvan is niet bekend. Verder wil deze jongeman graag weten wat het verschil is tussen MSX1 en MSX2 cartridges. Mark Smith legt uit dat het gaat om cartridges die werken op een MSX1 en op een MSX2 computer, waarbij de laatste onder andere een betere videoprocessor heeft. Verder twee brieven van Nintendo gebruikers. Op bladzijde twee verder nieuws voor HX-10 MSX1 gebruikers: Toshiba gaat een slotexpander uitbrengen zodat spellen als Penguin Adventure en Nemesis II in een slot gestoken kunnen worden voor speciale effecten. Op pagina drie wordt de mogelijkheid geboden om oude nummers te bestellen van de KSC newsletter, met een overzicht. En als klap op de vuurpijl weet Mark Smith te melden dat er enkele Engelse bedrijven zijn die de Philips VG-8220 MSX2 (zonder diskdrive) importeren uit Nederland. Zoals u mis- schien weet is MSX2 nooit officieeel in de Engelse winkels verschenen. Goed nieuws dus voor de Engelse Konami fan: straks kan men ook schitterende spellen als Usas, Metal Gear en Vampire Killer spelen. En op bladzijde drie een lijst met 'kwik tips', waarin dit keer onder andere enkele tips voor Metal Gear welke inge- zonden zijn door een Duitse MSX2 bezitter. Tot slot een beknopte recensie van de Konami conversie van Combat School voor de Commodore 64. We hopen dat u met bovenstaande beschrijving een indruk hebt gekregen van de Konami Software Club Newsletters. Tot slot zullen we nog enkele citaten geven uit overige newsletters. APRIL 1988: "Mijn vriend, David Krawczyk, heeft een beetje meer stijl aan zijn magazine toegevoegd door een kleuren-cover toe te voegen aan MSX Central. Dave heeft geen tentoonstellingen in de planning, om zich beter bezig te kunnen houden met zijn geweldige blad! Schrijf naar: MSX Central, 14 The Wardens Ave, Allesley Village, Coventry, CV5 9GJ." "Er wordt sinds kort een MSX magazine gemaakt door Mathew and Tracey van Bullocks Hi-Fi. Het is uitstekend geschreven en bevat recensies van de nieuwste MSX spellen. U kunt informatie krijgen bij: Bullocks, 884 Washood Heath Road, Ward End, Birmingham, B8 2NB, Engeland. Bul- locks houdt ook een Nemesis 2 competitie op zondag 28 augustus, komt allen! Inleg kost 50 pence. U kunt een deelname formulier aanvragen bij bovenstaand adres." MEI 1988: "De nieuwe Game Master welke voornamelijk voor MSX2 te gebruiken is zal niet in Europa uigebracht worden, dankzij de geringe hoeveel- heid MSX2 spellen buiten Japan. Ander produk- ten die niet voor MSX uit zullen komen zijn de 3D bril en het lichtpistool, deze zijn er wel voor Nintendo, niet voor MSX." JUNI 1988: "Geacht redactie, Ik ben het geheel met je eens dat het er wat MSX aangaat zeer slecht voorstaat in Engeland zoals je onlangs in je voorwoord schreef. Toch ben ik het met een punt niet eens, betreffende de verkrijgbaar- heid van software in winkels in de winkel- straten. Hier in Milton Keynes heb ik geen problemen wat betreft de verkrijgbaarheid van MSX software, al hebben ze hier alleen budget titels. Terwijl ik lekker in de huiskamer naar een film op T.V. zat te kijken, wist ik niet dat er ook een MSX show op T.V. was die dag! Als er een magazine uit zou komen voor MSX dan zou ik de eerste zijn die het zou kopen." We hopen dat u met bovenstaande beschrijvingen enig inzicht hebt gekregen in de activiteiten van de Konami Software Club, die dus werkelijk een goede promotor was voor MSX in Engeland. Zo heeft de Konami Software Club er onder andere voor gezorgd dat het Engelse spellen-blad The Games Machine (in vrijwel elke kiosk in Nederland te koop -red.) weer actief MSX recensies ging plaatsen. We zijn eigenlijk best benieuwd wat de personen achter de Konami Software Club op dit moment doen. Let er wel op dat de Konami Software Club geheel los stond van Konami en Konami of Europe. KONAMI OF EUROPE IN FRANKFURT Nadat Konami of Europe in Engeland besloot geen nieuwe Konami titels voor MSX in Europa uit te brengen is zij zich volledig gaan richten op Nintendo. Het was vanwege de centrale ligging en de populariteit beter voor Konami of Europe om zich te gaan vestigen in Duitsland. Nadat er een nieuwe directeur aangesteld was, Mr. Yamada, kwam het dan eindelijk zo ver dat Konami of Europe haar vestigingskantoor verplaatste van Londen naar Frankfurt. Een zeer populair Duits spellenblad vindt Konami een van de beste softwarehuizen en heeft onlangs een interview ge- plaatst met Mr. Yamada. Wij vinden Power Play het beste spellenblad van Europa, aangezien ze heel realistisch spel- len recenseren met redelijk veel humor. Ze schrijven dus echt wat ze van een spel vinden. Een spel waar redelijk veel Japans in voorkomt, maar wat wel een zeer goede spel- kwaliteit heeft krijgt van de Power Play redactie een goed cijfer en wordt niet de grond in geboord vanwege het Japans. Verder is het zo dat ze de recensie niet beoordelen naar gelang de hoeveelheid advertenties die de maker van het spel geplaatst heeft. Zo zal het Engelse blad Computer&Video Games een bepaald spel altijd een goed cijfer geven als de fabrikant veel geadverteerd heeft. Jammer dat Power Play geen MSX spellen recenseert, al is de promotie afdeling van GENIC bezig om Power Play op de hoogte te brengen van de grote hoeveelheid Konami's die voor MSX verkrijgbaar zijn en natuurlijk de Panasonic MSX turbo R. Want ook niet offici‰le importen van bijvoorbeeld Japanse spel-consoles worden door Power Play volledig ondersteund. (Nvdr. Het tweede deel kunt u in het menu inladen...) |