Konami (2) Genic Clubguide, 00-00-00 TWEEDE DEEL: K O N A M I ============= (Nvdr. het artikel moest in twee stukken worden verdeeld vanwege de lengte. Hier pakken we de draad weer op...) Hier volgt een vrije vertaling van het interview dat de Power Play redactie afnam met Mr. Yamada. Het interview werd geplaatst in Power Play nummer 9 van Juli 1990. "Power News, Story: Perestroika in de Nintendo wereld: Konami Al meer dan tien jaar staat de naam Konami voor kwaliteit in elektronisch beeldschermvermaak. Zij die wel eens in de speelhallen komen kunnen de weg die Konami gegaan is van het begin af aan volgen. De Japanse spellenuitvinder pruduceer- de de ene hit na de andere. 'Gyruss' of 'Track 'n Field' zijn slechts twee voorbeelden van succes in de vroege tach- tiger jaren. De grootste hit was ongetwijfeld 'Gradius', bij ons ook bekend als 'Nemesis'. Dit schietspel is inmiddels verkrijgbaar voor vele populaire computer- of videospel sys- temen en geld als grondlegger van de horizontale extrawapen- -aktie-spektakel spellen. De opvolgers 'Salamander', 'Vulcan Venture' en 'Gradius III' waren niet minder geliefd. Konami behoort niet alleen in de speelhallen tot de elite firma's, ook de bezitters van de Nintendo Entertainment System (kort NES) weten de kwaliteit an de Konami modules te waarderen. Spellen als 'Castle Vania' (Vampire Killer op MSX -red.), 'Life Force' (Salamander op MSX -red.), en 'Track&Field II' zijn verkoophits. Ook voor de Game Boy verschijnen met 'Gradius' (Nemesis dus -red.), 'Motorcross Maniacs' en 'Quarth' schitterende modulen. De laatst genoem- de spellen zijn momenteel alleen als importen in ons land verkrijgbaar. Tot voor kort werden de NES modulen van Konami (evenals alle andere originele Nintendo apparatuur) door de firma Bienen- gr„ber in Hamburg verhandeld. Hoe dit verandert is omdat Nintendo een eigen vestiging in Europa is begonnen kunt u lezen in Power Play 8 van 1990 op bladzijde 28/29. Hierna streefde Konami ook naar onafhankelijkheid op de Duitse markt. Na lange onderhandelingen met Nintendo is Konami geen 'aanhangsel' meer van de Japanse videogigant. Konami heeft de handel in Duitsland in eigen hand. Insiders weten dat de firma Konami of Europe, met hoofdkwar- tier in Frankfurt al geruimere tijd bestaat. Maar tot voor kort hield Konami zich 'slechts' bezig met de levering van arcadeautomaten en MSX software. Het assortiment MSX soft- ware heeft men in 1989 jammergenoeg uit de verkoop genomen. Konami ontwikkeld in Japan nog wel spellen voor de MSX com- puter, maar de vraag in Duitsland is eenvoudig weg te gering. Daarnaast zijn er echter ook positieve ontwikke- lingen gaande. Naast modules voor de NES neemt men ook soft- ware voor de overige populaire computers in het assortiment op. Deze worden echter niet onder het Konamilabel verkocht, maar zullen als Palcomspellen verkrijgbaar zijn, evenals eigen Nintendo modulen. De geplande spelen zijn grotendeels omzettingen van de eigen automaten. De conversies worden geprogrammeerd in Japan. Of er dit jaar Game Boy modules van Konami officieel verkrijgbaar zullen zijn in Duitsland is op dit moment nog niet bekend. De Europa-chef van Konami, Mr. Yamada vindt dat alles op rolletjes loopt. We hebben hem bij een bezoek in Frankfurt getroffen en enige vragen gesteld. POWER PLAY: Waarom heeft Konami besloten de verkoop van Konami Software in Duitsland in eigen hand te nemen? YAMADA: We speelden al langer met de gedachte, maar de knal- harde afspraken met Nintendo hebben de zaken wat uitgesteld. Nu hebben we het eindelijk voor elkaar. We denken dat de Duitse video-spelmarkt in de nabije toekomst rijke vruchten zal dragen, en wij willen daar van het begin af aan bij zijn. POWER PLAY: Hoe onafhankelijk is Konami ten opzichte van Nintendo werkelijk? YAMADA: (glimlacht) Dat is niet zo eenvoudig uit te leggen. Nintendo en Konami hebben eigenlijk een zeer goede relatie. Nintendo verkoopt veel video-spelsystemen, wij programmeren daarvoor kwalitatief hoogwaardige software, waarmee we goed geld verdienen en natuurlijk ook het Nintendo systeem pushen: zonder exclusieve software verkoopt men geen video- spelapparatuur. In Duitsland zijn we werkelijk onafhanke- lijk. Wij bepalen welke spellen uitgebracht zullen worden, wij maken de reklame, we hebben een eigen voorraad, wij dragen het risico. De enige overeenkomst is, dat we de firma Bienengr„ber, evenals Nintendo, als verkooporganisatie gebruiken. Zij verzamelen voor ons de bestellingen van de handelaren, maar wij leveren de produkten, wij verzorgen de service. POWER PLAY: Al enige tijd kennen wij Konami spellen voor de NES en de Game Boy. Komen er in de toekomst ook Konami spel- len uit voor andere systemen? YAMADA: Ja, wij zetten enkele van onze spellen om naar Atari ST, Amiga, C 64 en waarschijnlijk MS-DOS. Deze verkopen we allen onder het Palcom-label. Op de video-spelmarkt onder- steunen we voorlopig alleen Nintendo systemen. POWERPLAY: Waarom dat? YAMADA: Als wij een spel voor een Nintendo systeem ontwik- kelen, moeten we een contract ondertekenen waarin staat dat we dit spel voor geen andere console uitbrengen, uitge- zonderd Nintendo consoles dus. We moeten niet alleen maar spellen uitbrengen voor de NES, de Game Boy en de Super Fami..... (Mr. Yamada schraapt zijn keel), al verdienen we daar op dit moment het meeste geld mee. Toch zullen er voor- lopig geen Konami titels verschijnen voor de Sega Mega Drive, maar dat kan zo veranderen. POWER PLAY: Bedoelde u net niet de "Super Famicom"? YAMADA: Eigenlijk wilde ik dat niet zeggen, aangezien dit nog een bedrijfsgeheim is. Maar omdat u toch al op de hoogte bent van de Super Famicom, kan ik u het geheim wel verklap- pen. Konami is al enige tijd bezig met de ontwikkeling van de eerste spellen voor de Super Famicom, de nieuwste Ninten- do spelconsole. POWER PLAY: Wordt de Super Famicom nog dit jaar in Japan uitgebracht? YAMADA: Ik ga er wel vanuit. De Super Famicom zal in Septem- ber met een eerste oplage van 2 miljoen apparaten op de markt gebracht worden en zal onder de 20000 Yen kosten. POWER PLAY: Dat is nog niet eens 250 mark. Hoe goed is die machine dan? YAMADA: Ik heb de machine nog niet zelf gezien, ik heb slechts een paar technische gegevens doorgespeeld gekregen. Ik denk dat de Super Famicom beter is dan de Sega Megadrive. Vooral de 3D-chip spreekt mij wel aan." Tot zover ons ClubGuide thema over Konami. We hopen dat het leerzaam voor u is geweest en dat u een beter inzicht heeft gekregen in het functioneren van Konami op de computermarkt. Bas LabruyŠre |