MILC logo

IndexVorigeVolgendeLeeg

Konami (2)
Genic Clubguide, 00-00-00


    
TWEEDE DEEL:

                        K O N A M I
                       =============

(Nvdr. het artikel moest in twee stukken worden verdeeld
vanwege de lengte. Hier pakken we de draad weer op...)

Hier  volgt een  vrije vertaling  van het  interview dat  de
Power Play redactie afnam met Mr. Yamada. Het interview werd
geplaatst in Power Play nummer 9 van Juli 1990.

"Power News, Story:

         Perestroika in de Nintendo wereld: Konami

Al meer dan tien jaar staat de naam Konami voor kwaliteit in
elektronisch beeldschermvermaak. Zij  die  wel  eens  in  de
speelhallen komen kunnen de weg die Konami gegaan is van het
begin af aan volgen. De Japanse spellenuitvinder  pruduceer-
de de ene hit na de andere. 'Gyruss'  of  'Track  'n  Field'
zijn slechts twee voorbeelden van succes in de vroege  tach-
tiger jaren. De grootste hit was ongetwijfeld 'Gradius', bij
ons ook bekend als 'Nemesis'. Dit  schietspel  is  inmiddels
verkrijgbaar voor vele populaire computer- of videospel sys-
temen en geld als grondlegger van de horizontale extrawapen-
-aktie-spektakel spellen. De opvolgers 'Salamander', 'Vulcan
Venture' en 'Gradius III' waren niet minder geliefd.

Konami  behoort niet  alleen in  de speelhallen tot de elite
firma's,  ook  de  bezitters  van de  Nintendo Entertainment
System (kort NES) weten de kwaliteit an de Konami modules te
waarderen. Spellen als 'Castle Vania' (Vampire Killer op MSX
-red.),  'Life   Force'  (Salamander   op  MSX   -red.),  en
'Track&Field  II'  zijn  verkoophits. Ook  voor de  Game Boy
verschijnen  met 'Gradius'  (Nemesis dus -red.), 'Motorcross
Maniacs' en 'Quarth' schitterende modulen. De laatst genoem-
de spellen  zijn momenteel  alleen als  importen in ons land
verkrijgbaar.

Tot voor kort werden de NES modulen van Konami (evenals alle
andere originele  Nintendo apparatuur) door de firma Bienen-
gr„ber  in Hamburg  verhandeld. Hoe  dit verandert  is omdat
Nintendo een  eigen vestiging  in Europa  is begonnen kunt u
lezen  in Power  Play 8  van 1990 op bladzijde 28/29. Hierna
streefde  Konami  ook  naar  onafhankelijkheid op  de Duitse
markt. Na lange onderhandelingen met Nintendo is Konami geen
'aanhangsel' meer  van de  Japanse videogigant. Konami heeft
de handel in Duitsland in eigen hand.

Insiders weten dat de firma Konami of Europe, met hoofdkwar-
tier in Frankfurt al geruimere tijd bestaat. Maar  tot  voor
kort hield Konami zich 'slechts' bezig met de  levering  van
arcadeautomaten en MSX software. Het assortiment  MSX  soft-
ware heeft men in 1989 jammergenoeg uit de verkoop  genomen.
Konami ontwikkeld in Japan nog wel spellen voor de MSX  com-
puter, maar de  vraag  in  Duitsland  is  eenvoudig  weg  te
gering. Daarnaast zijn er  echter  ook  positieve  ontwikke-
lingen gaande. Naast modules voor de NES neemt men ook soft-
ware voor de overige populaire computers in het  assortiment
op. Deze worden echter niet onder het Konamilabel  verkocht,
maar zullen als  Palcomspellen  verkrijgbaar  zijn,  evenals
eigen Nintendo modulen. De geplande spelen zijn  grotendeels
omzettingen van de eigen  automaten.  De  conversies  worden
geprogrammeerd in Japan. Of er dit jaar Game Boy modules van
Konami officieel verkrijgbaar zullen zijn in Duitsland is op
dit moment nog niet bekend.

De Europa-chef  van Konami,  Mr. Yamada  vindt dat  alles op
rolletjes  loopt. We  hebben hem bij een bezoek in Frankfurt
getroffen en enige vragen gesteld.

POWER  PLAY:  Waarom heeft  Konami besloten  de verkoop  van
Konami Software in Duitsland in eigen hand te nemen?

YAMADA: We speelden al langer met de gedachte, maar de knal-
harde afspraken met Nintendo hebben de zaken wat uitgesteld.
Nu hebben  we het  eindelijk voor  elkaar. We  denken dat de
Duitse  video-spelmarkt in de nabije toekomst rijke vruchten
zal dragen,  en wij  willen daar  van het  begin af  aan bij
zijn.

POWER  PLAY: Hoe  onafhankelijk is  Konami ten  opzichte van
Nintendo werkelijk?

YAMADA: (glimlacht)  Dat is niet zo eenvoudig uit te leggen.
Nintendo  en Konami hebben eigenlijk een zeer goede relatie.
Nintendo verkoopt veel video-spelsystemen,  wij programmeren
daarvoor  kwalitatief hoogwaardige software, waarmee we goed
geld  verdienen  en  natuurlijk  ook  het  Nintendo  systeem
pushen: zonder  exclusieve software verkoopt men geen video-
spelapparatuur.  In Duitsland  zijn we  werkelijk onafhanke-
lijk. Wij  bepalen welke  spellen uitgebracht zullen worden,
wij  maken de  reklame, we  hebben een  eigen voorraad,  wij
dragen het risico. De enige overeenkomst is, dat we de firma
Bienengr„ber,  evenals   Nintendo,  als   verkooporganisatie
gebruiken.  Zij verzamelen  voor ons  de bestellingen van de
handelaren, maar  wij leveren de produkten, wij verzorgen de
service.

POWER  PLAY: Al enige tijd kennen wij Konami spellen voor de
NES en de Game Boy. Komen er in de toekomst ook Konami spel-
len uit voor andere systemen?

YAMADA: Ja, wij zetten enkele van onze spellen om naar Atari
ST, Amiga,  C 64  en waarschijnlijk MS-DOS. Deze verkopen we
allen  onder het  Palcom-label. Op de video-spelmarkt onder-
steunen we voorlopig alleen Nintendo systemen.

POWERPLAY: Waarom dat?

YAMADA: Als  wij een  spel voor een Nintendo systeem ontwik-
kelen,  moeten we een contract ondertekenen waarin staat dat
we  dit  spel voor  geen andere  console uitbrengen,  uitge-
zonderd Nintendo  consoles dus.  We moeten  niet alleen maar
spellen  uitbrengen voor  de NES,  de Game  Boy en  de Super
Fami..... (Mr.  Yamada schraapt  zijn keel), al verdienen we
daar op dit moment het meeste geld mee. Toch zullen er voor-
lopig  geen  Konami  titels  verschijnen  voor de  Sega Mega
Drive, maar dat kan zo veranderen.

POWER PLAY: Bedoelde u net niet de "Super Famicom"?

YAMADA:  Eigenlijk wilde  ik dat  niet zeggen, aangezien dit
nog een bedrijfsgeheim is. Maar omdat u toch al op de hoogte
bent van  de Super Famicom, kan ik u het geheim wel verklap-
pen.  Konami is  al enige tijd bezig met de ontwikkeling van
de eerste spellen voor de Super Famicom, de nieuwste Ninten-
do spelconsole.

POWER PLAY:  Wordt de  Super Famicom  nog dit  jaar in Japan
uitgebracht?

YAMADA: Ik ga er wel vanuit. De Super Famicom zal in Septem-
ber  met een  eerste oplage  van 2  miljoen apparaten  op de
markt gebracht worden en zal onder de 20000 Yen kosten.

POWER PLAY:  Dat is  nog niet eens 250 mark. Hoe goed is die
machine dan?

YAMADA:  Ik  heb  de machine  nog niet  zelf gezien,  ik heb
slechts  een paar technische gegevens doorgespeeld gekregen.
Ik denk dat de Super Famicom beter is dan de Sega Megadrive.
Vooral de 3D-chip spreekt mij wel aan."

Tot zover  ons ClubGuide thema over Konami. We hopen dat het
leerzaam  voor u is geweest en dat u een beter inzicht heeft
gekregen in het functioneren van Konami op de computermarkt.

                                              Bas LabruyŠre

    

Index

Vorige

Volgende